Disponibilitate: în stoc
Preț: 15,00 LEI
Autor(i): Arthur Schnitzler
Editura: Niculescu
Anul apariției: 2005
Nr. pagini: 320 pagini
Stare: de anticariat (excelenta)
Categorii: Beletristică și critică, Roman strain
Traducere, prefata si note: Dumitru Hincu
INTRA IN UNIVERSUL IN CARE SI STANLEY KUBRICK SI-A AFLAT MOTIVELE PENTRU EYES WIDE SHUT!
"Nu, Arthur Schnitzler nu este trubadurul, ci judecatorul paturii suprapuse a Kakaniei (monarhia cezaro-craiasca).
El merita sa fie redescoperit, sa fie din nou citit. Opera lui trebuie inteleasa ca un complement indispensabil la "Omul fara insusiri" al lui Robert Musil si la "Ultimele zile ale omenirii" de Karl Kraus."
Jean AMERY
Poate ca cel mai recent contact - este adevarat, mijlocit - al consumatorului de arta din Romania cu literatura lui Arthur Schnitzler (15.05.1862-21.10.1931) il constituie "filtrarea" kubrickiana din EYES WIDE SHUT, viziune complexa a regizorului de film, chiar ultima din viata, administrata unei creatii de maturitate, DIE TRAUMNOVELLE, a scriitorului austriac. Iar experienta ar fi trebuit sa dea de gandit, chiar daca, in cazul special al lui Kubrick, vechea butada, "cartea e mai buna decat filmul", nu se mai adevereste, caci pentru cei care i-au frecventat britanicului creatia, este indelebil faptul ca autonomia artistica dobandita de produsul iesit din mainile lui Kubrick, atunci cand se intampla ca acesta sa derive dintr-alta parte, este coplesitoare. Dar atat despre regizor, caci, in fond, marea descoperire/redescoperire merita sa fie opera lui Arthur Schnitzler, un scriitor imperial, care si-ar datora un asemenea calificativ fie si numai amanuntului ca, vreme indelungata, si-a trait viata, si-a exercitat profesia - si nu oricare, psihiatrie numindu-se aceasta, un taram pe care si-a incrucisat deseori pasii cu o alta celebritate a domeniului, Sigmund Freud - si si-a scris povestirile, nuvelele, romanele, poeziile sau piesele de teatru in capitala unui imperiu, cel austro-ungar in cazul de fata. De fapt, pentru a face recomandarea cea mai drastica si invitatia cea mai calduroasa la lectura cartilor lui Schnitzler, ar trebui subliniata nedreptatea cu care, prea multa vreme, a fost tratata opera sa. Si nu era/e deloc una oarecare. "Dar oare, cand au scris doctorii carti proaste?" Fie si asa privite lucrurile, vartejul descalificarilor administrate scriitorului si scrierilor sale - "vetust, depasit, apologet al monarhiei cezaro-craiesti" - ar fi trebuit, el singur, asemeni oricarui lucru interzis, dar tocmai de aceea cu atat mai tentant, sa ne indemne la a-i cauta cartile. Fiti linistiti, Schnitzler este bun, nu va veti pierde vremea in compania literaturii lui, este un inovator in bransa (un "parinte al monologului interior") si, de cele mai multe ori, este un rafinat exploatator al materie prime furnizate de bransa psihiatrica a medicinei.
SUBLOCOTENENTUL GUSTL
In anul 1900, cu un succes fulgurant, dar si insotita de un tot atat de notoriu scandal - un an mai tarziu, la reactia cercurilor militare, vexate cel putin de zeflemeaua administrata de Schnitzler ritualului duelului, scriitorul era deferit unui consiliu disciplinar, acuzat pentru lezarea codului de onoare al armatei austro-ungare si decazut din gradul de ofiter in rezerva -, in paginile suplimentului de Craciun al publicatiei vieneze "Neue Freie Presse", aparea nuvela LEUTNANT GUSTL. Inainte insa de a tulbura apele caldute in care se scaldau constiintele unor varfuri cazone, inainte de a mina, din aceeasi perspectiva ridicola, unul dintre fundamentele monarhiei habsburgice, scrierea avea sa insemne cu mult mai mult, caci devenea actul de nastere al unei tehnici revolutionare in epoca, in literatura germana, aceea a "monologului interior" - procedeu care aducea in prim-plan, nemijlocit si transant, subconstientul personajelor, masurandu-le ardenta trairilor sau nimicnicia, deconspirandu-le -, a unei tehnici promovate de Schnitzler aproape din "deformatie profesionala". De altfel, colegul de breasla, nu mai putin celebrul Sigmund Freud, il gratula intr-o vreme, inclinandu-se in fata sarguintei sale literare, cu care Schnitzler reusea sa ofere o alternativa traseului stiintific batut de psihanalisti. Iar situatia avea sa fie ilustrata ulterior, atribuindu-i-se lui Schnitzler calificativul de "pandant literar al lui Freud". Experimentul literar al LOCOTENENTULUI GUSTL repurta insa o dubla victorie, caci, alaturi de inovatia tratamentului literar, pedeapsa administrata lui de militari nu era decat tot o reusita de-a literatului, aceea de a-i fi facut sa se recunoasca in ofiterasul cu apucaturi de urdoare umana.
INTOARCEREA LUI CASANOVA
Publicata in anul 1918, povestirea CASANOVAS HEIMFAHRT reprezinta tentativa lui Arthur Schnitzler de resuscitare a nuvelei, de definire a masurii si ritmului ei caracteristic, dupa ce naturalismul si impresionismul o supusesera unor experimente deformatoare, pe calapodurile lor doctrinare.
Un Casanova batran, sastisit de trecut si de ipostazele imposturii parcurse, se intoarce acasa, la Venetia, o patrie a carnavalului si a rolurilor, un mediu, s-ar zice, nu tocmai strain unui atat de versat saltimbanc si un loc unde urmeaza sa se puna la dispozitia politiei dogelui. Dar nu reusita il asteapta in aceasta ultima ipostaza a vietii, ci chinul damnarii, de care au parte existentele filistine, procesul unei constiinte imbatate odinioara de atuurile si elanurile tineretii, dar profund gaunoase in absenta daruirii de sine.
THERESE. CRONICA VIETII UNEI FEMEI
Romanul THERESE, o alta exemplificare a genurilor literare practicate de Schnitzler, reprezinta reluarea si "exacerbarea", de data aceasta, "la cote romanesti" a temei initiate in povestirea de tinerete, FIUL, a complexului vinovatiei unei mame - care, pe patul de moarte, asasinata de propriul fiu, cauta clementa pentru sine si o justificare pentru odrasla ucigasa -, al gandului ei morbid de odinioara, de a-i dori moartea acestui fiu, inca de la nasterea lui. Amploarea scrierii, lucru firesc daca avem in vedere acumularile literatului Schnitzler - aparitia romanului se petrece cu trei ani inaintea mortii autorului sau - isi afla originea in adaosul de interpretare morala si sociala cu care este dezbatut cazului Theresei, aport la tema originara, care, se pare, intervine in detrimentul constructiei literare practicate anterior, cu mult mai elaborate si mai rafinate, careia i se substituite o liniaritate descendenta, o involutie, catre un deznodamant catastrofal al cursului vietii eroinei.
SUBLOCOTENENTUL GUSTL
INTOARCEREA LUI CASANOVA
THERESE. CRONICA VIETII UNEI FEMEI
Comandă online Intoarcerea lui Casanova la 15,00 lei scrisă de Arthur Schnitzler, tiparită la editura Niculescu în anul 2005. Livrare din stoc cu plata ramburs sau online cu cardul.
Intoarcerea lui Casanova
Univers
Arthur Schnitzler
398 pagini
An: 1982
Drum deschis
Facla
Arthur Schnitzler
308 pagini
An: 1986
Fericirea imi scapa printre degete
Trei
Agnès Martin-Lugand
240 pagini
An: 2017
Vrajitorul
Humanitas
Vladimir Nabokov
116 pagini
An: 2005
Omul care-a asasinat
Cugetarea
Claude Farrere
267 pagini
Dinti albi
Corint
Zadie Smith
568 pagini
An: 2007
Pazitoarea tainei
Humanitas Fiction
Kate Morton
434 pagini
An: 2012
Mit. Mitogeneza. Mitosfera
Casa Scoalelor
Victor Kernbach
240 pagini
An: 1995
Zidirea si alte povestiri
Moldova
Mihai Ursachi
94 pagini
An: 1990
Drama istorica universala si nationala
Eminescu
Ion Zamfirescu
298 pagini
An: 1976
Mai sus de miazanoapte
Cartea Romaneasca
Vintila Horia
190 pagini
An: 1992
Inainte de tacere
Rao
Ernesto Sabato
186 pagini
An: 2000