Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: nedisponibil LEI
Autor(i): Gellu Naum
Editura: Polirom
Colecția: Opere
Anul apariției: 2014
Nr. pagini: 408 pagini
Tip copertă: cartonata
ISBN: 9789734638925
Categorii: Beletristica, Carte nefolosită, Literatura romaneasca
Volum ingrijit de Simona Popescu si Ion Cocora
Prefata de Simona Popescu
Fisa de dramaturg de Ion Cocora
Exact in acelasi timp • Florenta sint eu • Poate Eleonora... • Insula • Ceasornicaria Taus • Nepotul lui Rameau
„Sa scrii despre Gellu Naum este o impietate. Sa scrii ceva elaborat, gindit, modificat despre cel care si-a luat scrisul din stele si l-a trecut asa cum era pe hirtie este un nonsens. Gellu Naum a fost si este pentru mine cea mai vie si mai elocventa forma a suprarealismului.” (Alexandru Tocilescu)
„Operatiunea pe care Gellu Naum a facut-o in Nepotul lui Rameau as putea sa o denumesc o transformare subcutanee a textului. Fara sa piarda nimic din structura foarte complexa a unui text filozofic. Fara sa altereze complexitatea cu care exprima personajele. Gellu Naum a minuit cu o extraordinara intelegere literara cuvintele, transformind un text care era menit sa fie citit intr-unul care poate fi inteles fiind auzit. Operatiune de o extrema subtilitate si delicatete.” (David Esrig)
„Scena lui Gellu Naum e scena virtualitatilor care coexista si se realizeaza simultan in paralel, e suma istoriilor posibile care isi trag unitatea (fiindca scena e totusi una, una singura) din capacitatea noastra de a participa la ele, de a juca in toate planurile.” (Vlad Zografi)
„N-a scris ca un dramaturg, ci ca un suprarealist. Gellu Naum clatina cu nonsalanta tabieturile dramaturgice de rigoare, polemizind cu popularul comic sau cu la fel de popularul, in fond, tragic, inlocuindu-le cu umorul negru care le contine, a rebours si exploziv, pe amindoua, la care se adauga un frison poetic.” (Simona Popescu)
Comandă online Opere III. Teatru scrisă de Gellu Naum, tiparită la editura Polirom face parte din colecția Opere. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Opere III. Teatru nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Pentru volumul al III-lea, Simona Popescu si l-a asociat, in ipostaza de co-editor, pe Ion Cocora. Care este nu doar unul dintre cei mai buni cronicari de teatru ai ultimelor decenii, ci si promotorul de facto al redescoperirii dramaturgiei lui Gellu Naum, dupa 1989. Asocierea lui la editie reprezinta, pe linga un gest firesc de reverenta profesionala, si un cistig in materie de aparat critic, caci cronicarul dramatic era, probabil, cel mai potrivit a alcatui tabloul receptarii teatrului lui Naum. Structura si principiul volumului de teatru sint aceleasi cu cele urmate de Simona Popescu in primele doua volume ale editiei, dedicate poeziei si, respectiv, prozei. Si anume, 1) reunirea in sumar exclusiv a operei antume a lui Gellu Naum, 2) relegarea textelor „de nisa†si a proiectelor nefinalizate intr-un volum aparte, al IV-lea, si 3) alcatuirea unui aparat critic transparent si usor de utilizat. Si, tot ca in primele doua volume ale seriei, prefata Simonei Popescu – de fapt, un autentic studiu introductiv – este cheia de bolta a acestui aparat critic, propunind, concomitent, o mostra de close reading si o demonstratie de critica „palimpsesticaâ€, in care opera lui Naum este interpretata din perspectiva influentei ei asupra evolutiei ulterioare a poeziei romanesti. (...) Literatura dramatica nu a fost, pentru scriitor, nici un refugiu in fata exigentelor realismului socialist – pe care le-a satisfacut in alte creatii, de care ulterior s-a distantat –, nici un experiment gratuit. Naum incepe sa scrie teatru in 1945, adica imediat ce rasturnarea dictaturii antonesciene a permis grupului suprarealist (care-i mai cuprindea pe Gherasim Luca, Virgil Teodorescu, Paul Paun si D. Trost) sa iasa la lumina, cu un nou program de reforma a artei. Teatrul, prin urmare, nu e un violon d’Ingres, ci se inscrie in aceasta logica a reconstructiei literaturii pe bazele acelei „dialectici a dialecticiiâ€, pe care Paul Paun si D. Trost o anuntau in manifestul cu acelasi titlu.
Daca se poate vorbi despre influente in dramaturgia (sau „dialogurile lirice”, cum singur le numea) lui Naum, acestea vin mai curind din teatrul de avangarda, de la Apollinaire la Tzara, Roger Vitrac, Artaud si Jarry. [...] Dar cine a citit macar citeva poeme ale lui Gellu Naum (ca sa nu mai zic de Zenobia) recunoaste imediat tonul si tipul de sensibilitate...
Volumul de Teatru, realizat impreuna cu Ion Cocora, redefineste literatura lui Gellu Naum in sensul unei literaturi a comunicarii, a transcenderii si a prieteniei; aventura reeditarii, inceputa in 2011 cu Poezii si continuata cu Proza (2013) este astfel aproape de punctul cel mai inalt al ei; va urma un al patrulea volum, dedicat scrierilor teoretice si miscelaneei, prilej pentru vizitarea laboratorului poetic.
Inainte de a pleca, l-am insotit pe poet prin templul casei sale. Un traseu initiatic pe care-l parcurg, in mod ritual, de fiecare data cand am prilejul. Camera sa de lucru, spiritualizata, suspendata ca o nacela in vid („Vino!, doar de aici se vede apusul soarelui”), este intesata de arta suprarealista: de la Victor Brauner si Jacques Herold pina la Dan Stanciu si Gheorghe Rasovszky. Pe birou, langa masina de scris, observ un anunt: „Ocupat de un pasager in tranzit”. In alta incapere – obiecte de arta populara asiatica, africana, romaneasca. Si, in sfirsit, „muzeul din perete”: vitrine cu inestimabile piese arheologice (Cultura Gumelnita, Cucuteni, Boian, Garla Mare etc.), buna parte dintre ele gasite chiar de poet, printr-o miraculoasa si mediumnica intuitie.
Rosu si negru, Volumele I si II
Apollo
Stendhal
663 pagini
An: 1992
20 000 de leghe sub mari (Editie 1989)
Ion Creanga
Jules Verne
253 pagini
An: 1989
Rosu si Negru, Volumul al II-lea
Eminescu
Stendhal
319 pagini
An: 1970
Jetoane de prezenta. Cuponul 44
Pentru Literatura
Daniel Gilles
468 pagini
An: 1962
Notre-Dame de Paris
Tineretului
Victor Hugo
488 pagini
An: 1967
Demonii vântului : roman
Polirom
Daniela Zeca, Daniela Zeca-Buzura
9789734691913
240 pagini
An: 2022
Acel Martie
Stefan
Olivia Odăianu
9789731183343
206 pagini
An: 2022
Două ţări insulare, euro-mediteraneene, Republica Cipru, Republica Malta
Rovimed Publishers
Doru Ciucescu
9786060890027
206 pagini
An: 2022
Cvartetul Voces - destinul excelenţei
Junimea
Dan Prelipceanu, Dan Prelipcean
9789733725565
188 pagini
An: 2022
Cum mi-am mâncat masca
Paralela 45
Jan Cornelius
9789734736379
320 pagini
An: 2022
Pasiune simplă,Confesiunea adolescentei
Pandora M
Vasile Zincenco, Madalina Ghiu, Annie Ernaux
9786069785768
208 pagini
An: 2022
Glumind cu moartea : roman
Contrafort
Bashkim Hoxha
9786064516213
122 pagini
An: 2022
Eseuri de altădată
Contrafort
Cornelia Şendroiu
9786064516237
250 pagini
An: 2022
Cum l-a împuşcat Iorga pe Iorga
Vremea
Toma Roman jr, Toma Roman jr.
9786060811299
216 pagini
An: 2022
Demonii vântului : roman
Polirom
Daniela Zeca, Daniela Zeca-Buzura
9789734691913
240 pagini
An: 2022
Opinii sportive
Sport-Turism
Ovidiu Slavu
9786069415078
134 pagini
An: 2024
Lupta cu demonii
Eikon
Stefan Zweig
9786064911308
308 pagini
An: 2024
Despre memorie - Studii originale de psihologie pedagogică
Aius
Stefan Velovan
9786060921691
106 pagini
An: 2024
Matematica si explorarea mediului. Versiune in limba maghiara. Caiet de lucru pentru clasa I
CD Press
Nicoleta Ciobanu, Iliana Dumitrescu, Alina Carmen Birta
9786065283251
88 pagini
Orizontul Trei : roman
Integral
Alexander Hausvater
9786069927328
200 pagini
An: 2024