Disponibilitate: în stoc
Preț: 9,99 LEI
Autor(i): Ioan Grosan
Editura: Polirom
Colecția: Ego-grafii
Anul apariției: 2014
Nr. pagini: 184 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734649754
Stare: nefolosita (noua)
Categorii: Biografii / Memorialistica, Carte nefolosită
Avind convingerea ca nu orice eveniment poate fi fictionalizat si trecut in literatura, Ioan Grosan aduna in volumul sau memorialistic astfel de intimplari pe care le-a trait si pe care nu le-a inclus in cartile de beletristica. Anecdotica acestei carti nu este insa mai putin savuroasa si spectaculoasa, episoadele decupate acoperind citeva decenii si cele mai diverse medii, in Romania si in strainatate. De la aventurile spumoase pe care le-a trait el insusi la Festivalul de la Cannes sau la motelul Dracula din pasul Tihuta pina la episoade la care a fost simplu martor – cum sint intimplarile pline de haz avindu-i ca protagonisti pe taranii maramureseni sau amintirile depanate de niste veterani de razboi la o terasa din Timisoara –, Ioan Grosan ne delecteaza cu povesti care depun marturie, dupa spusele sale, „despre o anumita atmosfera, un anumit timp si anumiti, minunati, oameni”. „Pe Ioan Grosan il preocupa, mai mult decit orice altceva, sufletul omenesc. El dovedeste, prin scrisul sau, ca sufletul omenesc este nemuritor, daca nu ca entitate metafizica, atunci ca subiect pentru literatura.” (Alex. Stefanescu)
Comandă online Lumea ca literatură. Amintiri la 9,99 lei scrisă de Ioan Grosan, tiparită la editura Polirom face parte din colecția Ego-grafii. Cartea poate fi livrată în circa 2 zile cu plata ramburs sau online cu cardul.
Traite, cele mai multe intimplari sint din zona nemuritoare a erosului, relatate cu privirea blinda a maramuresanului Ioan Grosan. Se creeaza personaje si situatii filmice, din universul cinematografic: lumea vesela de la Cannes 1992, unde a fost in calitate de „jeune acteur” (explica pe larg ce insemna asta) in Balanta lui Pintilie. Stilul sec, lapidar, amplifica ecoul in mintea cititorului-spectator: farfuria care se desface in doua cind e taiat biftecul cu cutitul (!), a saptea farfurie de supa pe care o cere un amic la logodna-i, cu scopul de a fugi cit mai repede de viitoarele pirostrii. Astfel, lumea este eros si… mincare, lumea este farsa goliardica.
Lumea ca literatura. Amintiri este impartita in douazeci si sase de episoade, disparate, cu exceptia a doua serii care contin mai multe continuari – Jeune comedien la Cannes (zece episoade-pastile) si Eros in socialism (patru fragmente). Trebuie sa fac o mica paranteza sa va spun ca povestea insirata in zece episoade, cea de la Cannes, este de departe preferata mea din volum. Cu un umor discret si o (auto)ironie fina, Ioan Grosan relateaza experienta sa de la Cannes din 1992 cind, cu un rol secvential (doua-trei treceri prin cadru) in Balanta lui Pintilie si o legitimatie de la Academia Catavencu, a aterizat la faimosul festival, crezind ca va obtine o acreditare. Peripetiile celui care urma sa poarte un ecuson galben de jeune comedien (pe cind avea 38 de ani) nu se opresc la aceasta acreditare, obtinuta cu greu, ci si la serile petrecute pe plaja de la Cannes, cele dormite in masina Eugeniei Voda…
Ioan Grosan (ajung, in sfirsit, la el) duce la indeplinire iluziile domnului Jourdain: orice ar scrie, tot proza este! Chiar si cind povesteste, tacticos, in mai multe episoade, descinderea pe covorul rosu de la Cannes, chiar si cind isi aminteste de o ruda din indepartatul Maramures, Grosan ramine Grosan, cu nimic diferit (si prin nimic inferior) celui din admirabila Caravana cinematografica. Nu despre experienta vorbesc. Sigur ca aceasta are rolul ei (desi sint destui scriitori care se dovedesc la maturitate mult mai naivi decit in primele carti). Ce vreau sa spun e ca, in cazul lui Ioan Grosan, talentul (real si izbitor) e intotdeauna autoscopic. El isi exercita vocatia fiind constient de natura si limitele acestei vocatii.
Lumea ca literatura. Amintiri este un excelent manual de supravietuire prin umor, un volum al unui autor matur, stapin pe instrumentele sale, pe care eu l-as recomanda citit impreuna cu volumul Scriitor in comunism al lui Agopian. Un stil literar cu puteri vindecatoare, va zic eu.
Lumea ca literatura. Amintiri, volum nominalizat la editia din acest an a Premiilor revistei Observator Cultural, se inscrie intr-o deja lunga serie de memorii ale unor mari scriitori contemporani publicate in ultimii ani, dupa Paul Cornea, Ana Blandiana, Gabriela Adamesteanu, Stefan Agopian. Chiar daca memorialistica e de fiecare data altceva decit opera scriitorului respectiv, ea are o savoare aparte, dincolo de functia documentara, deloc de neglijat.
O suta de ani de zile la Portile Orientului - Roman istoric foileton -
Fundatiei Culturale Romane
Ioan Grosan
973-9132-27-8
269 pagini
An: 1992
Copacul din cimpie
Polirom
Gelu Ionescu
973-681-237-5
376 pagini
An: 2003
Terasa Fericirii
Polirom
Lavinia Balulescu
9789734675616
344 pagini
An: 2018
Sălbaticii copii dingo (ediția a II-a)
Polirom
Vasile Ernu
9789734685370
376 pagini
An: 2021
Memorii din biblioteca ideala
Polirom
Bogdan Suceava
9789734634422
224 pagini
An: 2013
Ilustraţia, arta interpretării : Pelerinaj la Beethoven de Richard Wagner
Creator
Aurelia Stoie Mărginean
9786060297666
70 pagini
An: 2024
Eugen Negrici, critic şi istoric literar
Limes
Adriana Chioaru
9786067997095
276 pagini
An: 2024
Showman : din culisele invaziei care a zguduit lumea şi care a făcut un lider din Volodimir Zelenski
Bookzone
Simon Shuster
9786303051970
416 pagini
An: 2024
Roca
Neverland
George Coca Lob, George Coca-Lob
9786303070131
203 pagini
An: 2021
Supravieţuitorii
Hasefer
Andrei Craciun, Vlad Stoicescu
9789736305252
147 pagini
An: 2023
Invatam sa numaram. Metode eficiente
Lizuka Educativ
9786306570263
48 pagini
An: 2024
Invatam literele. Exercitii grafice
Lizuka Educativ
9786306570256
48 pagini
An: 2024
Impreuna la gradinita. Povestiri si poezii pentru prescolari zglobii!
Lizuka Educativ
Tatiana Tapalaga
9786306570249
32 pagini
An: 2024
Opinii sportive
Sport-Turism
Ovidiu Slavu
9786069415078
134 pagini
An: 2024
Lupta cu demonii
Eikon
Stefan Zweig
9786064911308
308 pagini
An: 2024