Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 44,95 LEI
Autor(i): Mihai Zamfir
Editura: Polirom
Colecția: -
Anul apariției: 2017
Nr. pagini: 432 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734670130
Categorii: Beletristica, Carte nefolosită, Critica literara
Al doilea şi ultimul volum din Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române încheie analiza literaturii române omologate valoric, în special a aceleia din perioada interbelică. Metodologia a rămas aceeaşi ca în primul volum – o istorie stilistică a principalelor opere literare româneşti, cu accent special asupra capodoperelor, tot mai numeroase în intervalul dintre cele două războaie.
Perioada interbelică românească, ce cuprinde doar un sfert de secol (1919-1944), este privită drept perioada de vîrf a literaturii noastre. Prelungită şi după anul 1944 prin ceea ce ulterior s-a numit „generaţia pierdută”, literatura interbelică şi-a pus decisiv amprenta asupra multor scriitori semnificativi afirmaţi în anii dictaturii comuniste. În acest al doilea volum, greutatea specifică a Interbelicului se observă prin numărul autorilor trataţi monografic: el se ridică la 24 (pentru un interval de numai 25 de ani), în timp ce perioada de aproximativ două secole şi jumătate tratată în volumul I (1673-1918) prilejuieşte reţinerea a 42 de nume. Proporţia rămîne elocventă în sine.
Cele două volume ale Scurtei istorii urmăresc realizarea unei panorame a literaturii române reduse la esenţial, înfăţişată sub forma unui text accesibil şi lizibil el însuşi în regim de proză literară. Un compendiu universal fixînd literatura noastră în ansamblul literaturii europene, punînd la dispoziţia celor interesaţi specificul principalilor scriitori români şi apreciind valoarea lor la o scară ideală. Prin urmare, un manual de bază care să formuleze perspective contemporane asupra întregii noastre literaturi, aşa cum se schiţează ea la începutul secolului XXI. Şi, poate, mult după aceea.
Comandă online Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române. Volumul II la 44,95 lei scrisă de Mihai Zamfir, tiparită la editura Polirom face parte din colecția -. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române. Volumul II nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Sevele interbelice irigă solul postbelic, în contra voinţei oficiale. Literatura sub comunism obligă la inventarea nişelor în care se poate instala talentul necorupt de pactul cu partidul. Schiţa lui Mihai Zamfir este, aici, afină cu analiza lui Eugen Negrici. În ceea ce are mai durabil şi trainic, postbelicul înseamnă contrazicerea liniei comuniste, prin constituirea unor vaste domenii ale imaginaţiei sau ale memoriei ascunse. Iar ceea ce este cu adevărat impresionantă este puterea tradiţiei interbelice de a supravieţui, în catacombe, spre a reurca la suprafaţă. Educaţia şi sensibilitatea celor care nu sînt creaţii ale lumii noi sînt ancorele în jurul cărora se modelează noi continente. De la „cerchişti”, „albastrosişti” la tîrgovişteni, trecînd prin Noica, Steinhardt ori criticii din cea din urmă generaţie postmaioresciană, ei construiesc alternativa, în secret şi mai apoi în libertate. „Generaţia pierdută” a unor Dinu Pillat, Constant Tonegaru, Barbu Cioculescu, Alexandru Vona sau Pavel Chihaia este o punte, peste abis. Continuitatea liniei lovinesciene înseamnă, în anii de după 1964, centralitatea criticii literare, iar, în exil, forţa de iradiere a unor Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca. Simfonia critică a lui Mihai Zamfir convoacă aceste umbre majestuoase, redînd actului de lectură potenţialul său hermeneutic eliberator. Proza sa edifică un monument muzical închinat geniului creator şi trăiniciei sale. Melancolia tonului nu exclude vitalitatea încrederii în puterea cuvîntului de a dura, peste uitare şi tiranie.
Mihai Zamfir observă cu temei că literatura română nu poate avea alt statut decît al celorlalte literaturi europene. Chiar dacă istoria cunoaște anumite decalaje de timp între apariția și evoluția literaturii noastre în raport cu aceea franceză, italiană etc., începuturile ei trebuie să țină seamă de aceleași criterii ca și celelalte literaturi europene. Se știe că, în ce ne privește, există două teze: una care leagă aceste începuturi de existența primelor texte scrise (sau chiar orale) pe teritoriul țării noastre, indiferent de limbă, fie latina, fie greaca, fie slavona; și o alta care susține că literatura română nu poate începe decît în limba română. Mihai Zamfir adoptă un punct de vedere diferit: el e de părerea francezului Michel Zink conform căreia orice literatură ia naștere odată cu nașterea unei „conștiințe individuale”, altfel spus, a unei „subiectivități”.
Este, în fine, o operă de istorie literară, așa cum se autodefinește, în ciuda unghiului stilistic de analiză, ce tinde fatalmente să autonomizeze individualitățile. Atunci cînd pentru Blaga îl invocă pe Trakl; cînd argumentează succint și precis de ce descoperirea lui Croce de către Călinescu a fost capitală pentru cristalizarea formulei călinesciene; cînd trece neîncetat de la minuția analitică la privirea de ansamblu; cînd corijează unghiul estetic cu ingrediente politice și morale, Mihai Zamfir asigură liantul istoric necesar, trama solidă, deși abia vizibilă, ce susține desfășurarea de scene și de figuri literare și induce astfel senzația de curgere, de poveste ancorată în fluxul cultural și politic al lumii. Nu știu cum a scris Mihai Zamfir impunătoarea sa lucrare și cît a scris la ea, probabil mult, judecînd după intervalul lung dintre volume, însă rezultatul, ca la simfoniile clasice, pare plin de o grație intelectuală ce ridică balastul de pe fiecare pagină. E un mare pariu – și o mare victorie.
E firesc, cu aceste date, ca una dintre noutățile Scurtei istorii să provină din raportul special care se creează între glosă și text. De obicei, criticii utilizează citatul în interes strict ilustrativ. Pentru Zamfir, el reprezintă o piesă într-o construcție, dintr-o demonstrație. Și dacă punctul de plecare al acesteia e, prin forța lucrurilor, unul lingvistic, concluzia are întotdeauna substanță morală și ajută la configurarea unei imagini: faptul că Rebreanu utilizează pasager în primul său roman sintagma „pădurea spînzuratului” îi prilejuiește lui Mihai Zamfir o reflecție legată de tehnica premoniției, fundamentală pentru circumscrierea „metodei” autorului lui Ion. Altundeva, recursul tînărului Voiculescu la un vocabular arhaizant și regional nu e o marcă a tradiționalismului acestuia: cum să fie tradiționalist un procedeu care nu i-a tentat pe Russo, pe Eminescu sau pe Slavici, oameni de secol XIX? În realitate, Voiculescu inovează. Doar c-o face anacronic și imprecis. Să ne aducem aminte care e morfologia iubirii la Sadoveanu: neîmplinită, chinuitoare și, mai presus de orice, pudică. Mihai Zamfir citește în acest reflex o reacție polemică și snoabă a prozatorului la adresa erotismului din romanele deceniului al patrulea. Caracterul dificil al poeziei lui Ion Barbu e scos aici de sub zodia revelației ermetice și plasat într-o descendență ocult-nebulos-ridicolă, căreia i-au căzut victimă și spirite ca Yeats sau Pessoa. Sînt, și acestea, și altele, din întregul cuprins al cărții, observații originale, șocante uneori pentru gustul comod al amatorilor de vintage, pe marginea unor opere care, s-ar fi putut crede, nu mai lăsau loc pentru prospețimea ipotezelor. Dacă ar fi doar atît, și tot ar merita ca Scurta istorie să facă școală.
Alternativa produsă de Mihai Zamfir se dovedește subtilă dincolo de ceea ce sare în ochi. În primul rînd, avem un decupaj destul de sever pe care-l operează în carnea canonului literar, selecția privilegiind pe de o parte, autori aflați la vîrful canonului literar, introduși prin titlul „Marea poezie” sau „Marea proză”, pe de alta, după un criteriu relativizant pe cei care au exercitat o influență dincolo de intervalul ales, cel al interbelicului, introduși prin capitole intitulate modest „Alți poeți” și „Alți prozatori”. Scurta istorie funcționează în două trepte, pe acest palier al diferențierii între major și nu numaidecît minor, precum și pe cel al revendicării unor tradiții autohtone sau europene. [...] Oricît de bine jucată este detașarea lui Mihai Zamfir, notele personale, „subiective” pot fi detectate mai ales acolo unde ironia este cu accent. În definitiv, această carte este vie și prin personalitatea puternică a unui istoric și teoretician literar de o erudiție remarcabilă, capabil să joace pe registre diferite și ale cărui gusturi își păstrează pregnanța dincolo de orice sistematizare.
Alt jurnal indirect
Spandugino
Mihai Zamfir
9786068944449
352 pagini
An: 2020
Din secolul romantic
Cartea Romaneasca Educational
Mihai Zamfir
9789732332580
235 pagini
An: 2018
Scurtă istorie Panorama alternativă a literaturii române
Polirom
Mihai Zamfir
9789734685912
976 pagini
An: 2021
Economia socială a grupurilor vulnerabile
Polirom
9789734633845
288 pagini
An: 2013
Adevărul, mai frumos decît legenda
Polirom
Ion Dichiseanu
9789734663675
328 pagini
An: 2017
Mai români decît românii? De ce se îndrăgostesc străinii de România
Polirom
9789734626380
496 pagini
An: 2013
Şapte ani în Provence
Polirom
Ioan T. Morar
9789734673216
336 pagini
An: 2018
Semnalul de alarmă. De ce pandemia a scos la iveală slăbiciunea Vestului și care ar fi remediile
Polirom
JOHN MICKLETHWAIT, Adrian Wooldridge
9789734684045
184 pagini
An: 2021
Poezia lui Mircea Ivănescu
Limes
Daniel Deleanu
9786067996173
282 pagini
An: 2022
Analysing fairy tale patterns of fantasy in J.R.R. Tolkien and J.K. Rowling
Universităţii de Vest
Iulia Calin
9789731259093
298 pagini
An: 2022
Literatura in context
Spandugino
Mircea Anghelescu
9786068944500
288 pagini
An: 2020
Lantul slabiciunilor comunicationale in lumea lui Caragiale si in cea de azi
Eikon
Cristian Stamatoiu
9786067117134
422 pagini
An: 2017
Heraldice. In lumea cartilor lui Radu Ciobanu
Limes
Mioara Bahna
9786067993905
168 pagini
An: 2020
Pasiune simplă,Confesiunea adolescentei
Pandora M
Vasile Zincenco, Madalina Ghiu, Annie Ernaux
9786069785768
208 pagini
An: 2022
Glumind cu moartea : roman
Contrafort
Bashkim Hoxha
9786064516213
122 pagini
An: 2022
Eseuri de altădată
Contrafort
Cornelia Şendroiu
9786064516237
250 pagini
An: 2022
Demonii vântului : roman
Polirom
Daniela Zeca, Daniela Zeca-Buzura
9789734691913
240 pagini
An: 2022
Căpitanul e dus cu pluta şi marinarii au fugit cu vasul
Polirom
Charles Bukowski, cristian neagoe
9789734691333
176 pagini
An: 2022
Invatam sa numaram. Metode eficiente
Lizuka Educativ
9786306570263
48 pagini
An: 2024
Invatam literele. Exercitii grafice
Lizuka Educativ
9786306570256
48 pagini
An: 2024
Impreuna la gradinita. Povestiri si poezii pentru prescolari zglobii!
Lizuka Educativ
Tatiana Tapalaga
9786306570249
32 pagini
An: 2024
Opinii sportive
Sport-Turism
Ovidiu Slavu
9786069415078
134 pagini
An: 2024
Lupta cu demonii
Eikon
Stefan Zweig
9786064911308
308 pagini
An: 2024