Disponibilitate:  nedisponibila

PreÈ›:  nedisponibil LEI

Modalitați de transport:
• 15,90 lei - prin Curier rapid (gratuit pentru produse de anticariat peste 69,00 lei / comandă)
• 13,90 lei - prin Easybox Sameday (gratuit pentru produse de anticariat peste 69,00 lei / comandă)

Autor(i):

Editura:

Anul apariției: 2016

Nr. pagini: 136 pagini

ISBN: 9786067560138

Categorii: Dezvoltare personala, Carte nefolosită, Literatura motivationala

Descriere

în acest ghid frumos ÅŸi lucid, maestrul Zen Thich Nhat Hanh ne oferă anecdote delicate ÅŸi exerciÅ£ii practice ca mijloace de a învăţa deprinderile conÅŸtientizării – să fii treaz ÅŸi pe deplin conÅŸtient. De la spălatul vaselor la felul în care răspundem la telefon sau curăţăm o portocală de coajă, el ne reaminteÅŸte că fiecare moment cuprinde în sine o ocazie de a lucra pentru o mai bună cunoaÅŸtere de sine ÅŸi pentru pace sufletească.

Disciplina esenţială

Ieri Allen a venit în vizită cu fiul său Joey. Joey a crescut atât de repede! Are deja ÅŸapte ani ÅŸi vorbeÅŸte fluent în franceză ÅŸi în engleză. FoloseÅŸte chiar puÅ£ine expresii argotice pe care le-a prins de pe stradă. CreÅŸterea copiilor aici este foarte diferită de felul în care noi ne creÅŸtem copiii acasă. Aici părinÅ£ii cred că „libertatea este necesară pentru dezvoltarea unui copil”. în timpul celor două ore în care AllenÅŸi eu discutam, Allen a trebuit să stea cu ochii pe Joey. Acesta se juca, sporovăia ÅŸi ne întrerupea, făcând imposibilă o conversaÅ£ie adevărată. Eu i-am dat mai multe cărÅ£i ilustrate pentru copii, dar s-a uitat puÅ£in la ele ÅŸi le-a aruncat deoparte, întrerupându-ne din nou discuÅ£ia. Joey avea permanent nevoie de atenÅ£ia celor mari.

Mai târziu, Joey ÅŸi-a pus haina ÅŸi a ieÅŸit afară să se joace cu un copil din vecini. L-am întrebat pe Allen: „Èši se pare uÅŸoară viaÅ£a de familie?” Allen nu mi-a răspuns direct. Mi-a spus că, în ultimele câteva săptămâni, de când se născuse Ana, el era capabil să doarmă oricât de mult. în timpul nopÅ£ii, Sue îl trezeÅŸte – fiindcă este ÅŸi ea obosită - ÅŸi îi cere să vadă dacă Ana respiră normal. „Mă scol ÅŸi mă uit la copil, iar apoi mă întorc ÅŸi adorm din nou. Uneori ritualul se petrece de două sau trei ori pe noapte”.

„E mai uÅŸoară viaÅ£a de familie decât cea de burlac?”, l-am întrebat eu. Allen nu mi-a răspuns direct. Dar am înÅ£eles. I-am pus o altă întrebare: „MulÅ£i spun că, dacă ai o familie, te simÅ£i mai puÅ£in singur ÅŸi eÅŸti mai în siguranţă. Este adevărat?” Allen a dat din cap aprobator ÅŸi a mormăit ceva cu voce joasă. Dar eu am înÅ£eles.

Apoi Allen a spus: „Am descoperit o cale de a avea mai mult timp. în trecut, obiÅŸnuiam să consider că timpul meu era împărÅ£it în mai multe părÅ£i. O parte o rezervam pentru Joey, altă parte era pentru Sue, altă parte însemna ajutorul pentru creÅŸterea Anei ÅŸi alta pentru treburile casei. Timpul care mai rămânea socoteam că este al meu. Puteam să citesc, să scriu, să fac cercetări, să merg la plimbare”.

„Dar acum, încerc să nu îmi mai împart timpul. Consider că timpul petrecut cu Joey ÅŸi cu Sue este tot timpul meu. Când îl ajut pe Joey să-ÅŸi facă temele, încerc să găsesc căi de a vedea timpul lui ca fiind propriul meu timp. Parcurgem lecÅ£ia împreună, îi împărtăşesc prezenÅ£a ÅŸi caut să fiu interesat de ceea ce facem în acel timp. Timpul rezervat lui devine timpul meu. AcelaÅŸi lucru se întâmplă în cazul lui Sue. Cel mai remarcabil lucru este că acum am un timp nelimitat pentru mine însumi!”

Allen zâmbea în timp ce vorbea. Eram surprins. Știam că Allen nu învăţase asta din lectura vreunei cărÅ£i. Era ceva ce descoperise el însuÅŸi în viaÅ£a lui de zi cu zi.

Spălatul vaselor de dragul spălării vasele

Cu treizeci de ani în urmă, când era încă un novice la Pagoda Tu Hieu, îmi era greu să consider că spălatul vaselor era o sarcină plăcută. în timpul sezonului ploios, când toÅ£i călugării se întorceau la mănăstire, doi novici găteau ÅŸi spălau vasele pentru mai mult de o sută de călugări, uneori. Nu exista săpun sau detergent. Aveam doar cenuşă, tărâÅ£e de orez ÅŸi de cocos ÅŸi asta era totul. Curăţarea unei grămezi de farfurii era o sarcină dificilă, mai ales iarna, când apa era aproape îngheÅ£ată. Atunci trebuia să încălzim un vas mare cu apă înainte de a ne apuca să spălăm toate vasele. în zilele noastre, avem bucătării echipate cu detergent lichid, bureÅ£i speciali pentru spălat ÅŸi chiar apă caldă curentă, ceea ce face ca lucrurile să fie mult mai uÅŸoare ÅŸi mai plăcute. Acum este mai uÅŸor să te bucuri de spălatul vaselor. Oricine le poate spăla repede, după care se poate aÅŸeza să savureze o ceaÅŸcă de cafea. Pot să mă gândesc la o maÅŸină de spălat rufe, deÅŸi eu îmi spăl lucrurile mele manual, dar o maÅŸină de spălat vase ar fi puÅ£in cam prea mult!

In timp ce spălăm vasele, ar trebui să doar să spălăm vasele, ceea ce înseamnă că ar trebui să conÅŸtientizăm deplin faptul că spălăm vasele. La prima vedere, ar putea să pară ceva prostesc. De ce să dai atât de multă importanţă unui lucru mărunt? Dar aici este esenÅ£a. Faptul că stau ÅŸi spăl acele farfurii ÅŸi vase este o realitate minunată. Sunt pe deplin eu însumi, urmărindu-mi respiraÅ£ia, conÅŸtient de prezenÅ£a mea, de gândurile ÅŸi acÅ£iunile mele. Nu mai pot să fiu aruncat la întâmplare ca o sticlă dusă de valuri de colo acolo.

CeaÅŸca din mâini

In Statele Unite, am un prieten apropiat care se numeÅŸte Jim Forest. Când l-am întâlnit prima dată, cu opt ani în urmă, el lucra la Frăţia Catolică pentru Pace. Iarna trecută, Jim a venit în vizită. De obicei, eu spăl vasele după terminarea mesei de seară. Intr-o seară, Jim m-a întrebat dacă putea să spele el vasele. Eu i-am spus: „Te rog, însă dacă speli vasele, trebuie să ÅŸtiu cum să le speli”. Există două moduri de a spăla vasele. Primul este să speli vasele pentru a avea farfurii ÅŸi vase curate ÅŸi al doilea este să speli vasele pentru plăcerea de a spăla vasele”. Jim a fost încântat ÅŸi a spus: „Eu aleg al doilea mod – să spăl vasele pentru plăcerea de a spăla vasele”. Din acel moment, Jim ÅŸtia cum să spele vasele. I-am transferat lui „responsabilitatea” pentru întreaga săptămână.

Dacă în timp ce spălăm vasele, ne gândim doar la ceaÅŸca de ceai care ne aÅŸteaptă, grăbindu-ne să terminăm vasele ca ÅŸi cum ar fi ceva plictisitor, atunci nu „spălăm vasele pentru plăcerea de a spăla vasele”. Ba mai mult, nu suntem vii în timp ce spălăm vasele. De fapt, suntem complet incapabili să înÅ£elegem miracolul vieÅ£ii în timp ce stăm în faÅ£a chiuvetei pline cu vase. Dacă nu putem spăla vasele, sunt ÅŸanse să nu putem nici să ne bem ceaiul. în timp ce bem ceaÅŸca de ceai, vom fi cu gândul la alte lucruri, abia conÅŸtientizând ceaÅŸca pe care o Å£inem în mâini. Astfel suntem „sorbiÅ£i„ de viitor ÅŸi nu mai suntem capabili să trăim cu adevărat o clipă din viaÅ£a noastră.

Să mâncăm o mandarină

Imi amintesc că, în urmă cu mai mulÅ£i ani, când Jim ÅŸi cu mine călătoream pentru prima dată împreună în Statele Unite, ne-am aÅŸezat sub un copac ÅŸi am împărÅ£it o mandarină. El a început să vorbească despre ce urma să facem în viitor. De câte ori ne gândeam la un proiect ce părea atractiv sau inspirator, Jim se cufunda atât de mult în el, încât uita pur ÅŸi simplu ce făcea în acel moment. A băgat o bucată de mandarină în gură ÅŸi, înainte de a începe să o mestece, avea pregătită o altă felie pe care să o introducă în gură. Aproape că nu conÅŸtientiza că mănâncă o mandarină. I-am spus: „Trebuie să mănânci bucata de mandarină pe care o ai deja în gură”. Jim a fost surprins să conÅŸtientizeze ceea ce făcea.

Era ca ÅŸi cum nu ar fi mâncat deloc mandarina. Dacă mânca ceva, „mânca” planurile sale de viitor.

O mandarină are felii. Dacă putem mânca doar o felie, putem probabil să mâncăm întreaga mandarină. Dar dacă nu putem mânca o singură felie, nu putem mânca mandarina. Jim a înÅ£eles. A lăsat încet mâinile în jos ÅŸi apoi ÅŸi-a focalizat atenÅ£ia asupra feliei pe care o avea deja în gură. A mestecat-o complet înainte de a lua o altă felie.

Mai târziu, când Jim a fost întemniÅ£at pentru activităţi împotriva războiului, eu eram îngrijorat de modul în care va suportă detenÅ£ia ÅŸi i-am trimis o scrisoare foarte scurtă: „îÅ£i mai aminteÅŸti mandarina pe care am împărÅ£it-o când eram împreună? DetenÅ£ia ta este ca o mandarină. Mănânc-o ÅŸi fii una cu ea. Mâine nu va mai fi”.

Disciplina esenţială

Cu mai mult de treizeci de ani în urmă, când am intrat pentru prima dată în mănăstire, călugării mi-au dat o cărticică intitulată: „Disciplina esenÅ£ială pentru fiecare zi”, scrisă de călugărul buddist Doc The de la pagoda Bao Son, ÅŸi mi-au spus să o învăţ pe dinafară. Era o carte subÅ£ire. Nu avea mai mult de 40 de pagini, dar cuprindea toate gândurile pe care Doc The le folosea pentru a-ÅŸi trezi mintea ÅŸi pentru a ÅŸi-o păstra treazp în timp ce îndeplinea orice sarcină. Când se trezea dimineaÅ£a, primul său gând era: „Tocmai m-am trezit. Sper ca fiecare persoană să atingă conÅŸtientizarea deplină ÅŸi să vadă foarte limpede”. Când se spăla pe mâini, îÅŸi folosea gândurile pentru a intra în starea de conÅŸtientizare: „în timp ce-mi spăl mâinile, sper ca fiecare persoană să aibă mâinile curate pentru a primi realitatea”. Cartea era alcătuită în întregime din astfel de propoziÅ£ii. Scopul lor era să-l ajute pe practicantul începător să preia controlul propriei conÅŸtiinÅ£e. Maestrul Zen Doc The ne-a ajutat pe noi toÅ£i novicii să practicăm, într-un mod relativ uÅŸor, învăţăturile din Sutra ConÅŸtientizării. De fiecare dată când ne îmbrăcăm sutana, spălăm vasele, ne ducem la baie, strângem patul, cărăm găleÅ£i cu apă sau ne spălăm pe dinÅ£i, putem folosi unul din gândurile din carte pentru a conÅŸtientiza deplin ceea ce facem.

Sutra ConÅŸtientizării[1] spune: „Când merge, practicantul trebuie să fie conÅŸtient că merge. Când este aÅŸezat, trebuie să conÅŸtientizeze că e aÅŸezat. Când stă întins, trebuie să conÅŸtientizeze că stă întins … Indiferent de poziÅ£ia corpului, practicantul trebuie să fie conÅŸtient de acea poziÅ£ie. Făcând asta, practicantul trăieÅŸte direct ÅŸi constant conÅŸtientizarea corpului său …” ConÅŸtientizarea poziÅ£iilor corpului nu este totuÅŸi suficientă. Noi trebuie să conÅŸtientizăm fiecare respiraÅ£ie, fiecare miÅŸcare, fiecare gând, fiecare senzaÅ£ie sau sentiment, tot ce are relaÅ£ie cu fiinÅ£a noastră.

Dar care este scopul învăţăturilor din această Sutra? Unde trăim pentru a avea timp să practicăm o asemenea conÅŸtientizare? Dacă ne petrecem toată ziua practicând conÅŸtientizarea, cum vom mai avea destul timp să facem tot ce trebuie făcut pentru a schimba ÅŸi pentru a construi o societate alternativă? Cum reuÅŸeÅŸte Allen să lucreze, să-l ajute pe Joey la lecÅ£ii, să ducă la spălat scutecele Anei ÅŸi să practice conÅŸtientizarea în acelaÅŸi timp?

[1] In Sutre, Buddha ne învaţă de obicei că trebuie să ne folosim propria respiraÅ£ie pentru a dobândi Concentrarea. Sutra care vorbeÅŸte despre folosirea respiraÅ£iei pentru menÅ£inerea conÅŸtientizării este Anapanasati Sutra. Această Sutra a fost tradusă ÅŸi comentată de maestrui Zen vietnamez Khuong Tang Hoi, originar din regiunea Asiei Centrale, pe la începutul secolului III î. Hr. Anapana înseamnă respiraÅ£ie ÅŸi sati înseamnă conÅŸtientizare. Tang Hoi a tradus Anapanasati prin „Păzirea minÅ£ii”, adică Sutra privind folosirea respiraÅ£iei pentru menÅ£inerea conÅŸtientizării. Este a 118 Sutra din colecÅ£ia Majhima Nikaya ÅŸi ne învaţă 16 metode de a folosi respiraÅ£ia.


Comandă online Miracolul constientizarii. Introducere in practica meditatiei scrisă de Thich Nhat Hanh, tiparită la editura Adevar divin în anul 2016. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Miracolul constientizarii. Introducere in practica meditatiei nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.