Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 38,48 LEI
Autor(i): Vlaicu Barna
Editura: Polirom
Colecția: BIBLIOTECA MEMORIA. Jurnale, autobiografii, amintiri
Anul apariției: 2014
Nr. pagini: 448 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734644339
Categorii: Jurnale/Corespondenta, Beletristică și critică, Biografii / Memorialistica, Carte nefolosită
Editia a III-a adaugita Prefata de Z. Ornea Nota asupra editiei de Nicolae Barna Editie noua, cu numeroase texte inedite in addenda intitulata „Figuri din Parnasul interbelic” Scriitori, jurnalisti si artisti mai mult sau mai putin cunoscuti isi dau intilnire in perioada interbelica la cafeneaua Capsa ori braseria Corso. Aici se discuta politica, se leaga prietenii si se nasc adversitati. Vlaicu Barna ne ofera tabloul complex al vietii culturale bucurestene din anii 1930 si de mai tirziu, cu intrarea Romaniei sub influenta Uniunii Sovietice si instaurarea dictaturii comuniste. Facind dovada unei memorii prodigioase, autorul evoca momente si chipuri notabile ale culturii romanesti, mari personalitati cu care a colaborat sau pe care le-a cunoscut indeaproape. Ii intilnim astfel, printre altii, pe E. Lovinescu, Nicolae Iorga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Victor Eftimiu, Eugen Jebeleanu, G. Calinescu sau Theodor Pallady. „In cartea dlui Vlaicu Barna defileaza, cu silueta lor inconfundabila, mari personalitati scriitoricesti, artistice si gazetaresti. Bine sur-prinse sint personalitatile unor H. Bonciu, Stefan Antim, Cezar Petrescu, Al. Rosetti, Vladimir Streinu, Vasile Voiculescu si inca multi altii. Cartea dlui Vlaicu Barna, Intre Capsa si Corso, merita citita ca un bun, fermecator op de memorialistica. E si savuros, si un bogat (ca sa spun asa) instrument de informatie in ale istoriei literare.” (Z. Ornea)
Comandă online Între Capșa și Corso la 38,48 lei scrisă de Vlaicu Barna, tiparită la editura Polirom face parte din colecția BIBLIOTECA MEMORIA. Jurnale, autobiografii, amintiri. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Între Capșa și Corso nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Lui Vlaicu Barna i se retipareste volumul Intre Capsa si Corso (Editura Polirom, 2014 – intr-o a treia editie, adaugita, cu o prefata a regretatului Z. Ornea), o carte realmente savuroasa. (...) Nu pot emite opinii despre celelalte genuri practicate – istoria literara romaneasca e capricioasa, asa incit putem avea surprize –, dar povestile lui Vlaicu Barna sint chiar de prima mina. Scrise, cum marturisea si Bacalbasa, simplu si firesc, ele alcatuiesc din fragmente o lume din trecut. Gasim aici portrete remarcabile ce alimenteaza curiozitatile noastre despre personalitati precum Camil Petrescu, Ion Vinea, Anton Holban ori E. Lovinescu sau despre figuri mai putin cunoscute azi, dar care au dat culoare unei epoci: H. Bonciu, Dinu Nicodim sau Eliazar, fiul lui Arghezi, devenit prietenul si modelul lui Giacometti. Personalitatea pictorului Theodor Pallady, intransigent si orgolios (cu propria-i arta si cu prietenii lui deopotriva) este creionata in tuse fine. Supararea fata de prietenul lui, colectionarul K.H. Zambaccian, care pactizase cu noua putere comunista, este de tot hazul. Toata cartea e plina de astfel de amanunte ce ne dau o idee despre oamenii (multi!) pe care i-a intilnit Vlaicu Barna de-a lungul vietii sale. Intre Capsa si Corso, desigur, dar si dincolo de ambientul protector al acestor locante faimoase pina mai ieri.
Intre Capsa si Corso e genul de piesa memorialista din care poti decupa citate relevante la fiecare pagina. Este realmente plina de informatii despre viata culturala din interbelic, foarte multe rare. Mai dau un singur exemplu, din Addenda, si el il implica pe Cioran si cantinele studentesti. (...) In tonul cu care povesteste, memorialistul are si afectiune pentru multi dintre cei despre care scrie si pe care i-a cunoscut personal, dar si luciditatea necesara pentru a le vedea defectele. Din paginile lui ies niste portrete care, daca nu ar fi indulcite de experienta apropierii memorialistului de propriile personaje, ar fi de-a dreptul respingatoare. Ion Barbu, in faza hitlerista, misogin, rasist si, daca nu era suficient, peste masura de arogant, e poate exemplul cel mai puternic. Imaginea lui Camil Petrescu, scortos si patruns de propria importanta e indulcita de citeva anecdote si de farsele cu care l-au taxat citiva contemporani, dar si de atasamentul lui Vlaicu Birna, care a lucrat cu el la ESPLA. Sint, desigur, si portrete foarte flatante (Ioan Marin Sadovean, Petru Comarnescu, Anton Holban etc) sau pur si simplu, binevoitoare, cum e in cazul lui H. Bonciu.
Vlaicu Barna, care si-a scris memoriile la virsta la care altii isi pierd memoria, avea o tinere de minte respectabila, dar ii lipsea sprinteneala de narator de anecdote si nu se indura sa spuna lucrurilor pe nume, cind venea vorba de monstrii sacri ai culturii romane. Ii lipsea adica stofa de birfitor care nu se poate impiedica s-o zica, incit, in mare parte, memoriile lui mai degraba sugereaza decit spun de-a dreptul. Din cind in cind insa, naratiunea il mai fura si scapa cite o chestie din care deduci ca nu scrie cit stie. Cel putin cind isi aduce aminte de Zaharia Stancu, protectorul sau din timpul comunismului, e clar, pentru cine mai stie cite ceva de-ale vremii, ca memorialistul nu vrea sa-l povesteasca pina la capat pe omul care l-a salvat de acuzatiile ca a lucrat la cenzura si in aparatul guvernamental de propaganda, pe vremea lui Antonescu. In vremurile acelea, admite memorialistul, Petre Tutea era tutarit de Emil Cioran, care se si lauda cu asta, la cafeneaua Corso, „cu risul lui homeric”. Mai tirziu insa, Vlaicu Barna isi gasise un loc caldut in noul aparat de stat, cel comunist. In memorii il vezi cum le plingea de mila lui Vasile Voiculescu si altora care fusesera trimisi in puscarie. Unii pentru convingerile lor, altii din imbecilitatea preventiva a noilor autoritati. In copilarie am auzit pentru prima oara despre Vlaicu Barna, ca textier al unor cintece cu partidul. Dupa 1989, l-am vazut prima oara, un batrinel vioi care trecuse de partea democratiei, cu aerul unui debutant intirziat. L-am intrebat daca el era acelasi Vlaicu Barna. El era. Si daca venise libertatea, socotea ca venise momentul sa se spovedeasca. De fapt, n-a facut-o, desi cred ca ar fi avut ce spune. A preferat sa se scoata evocind capsismul si cafenelele din alte vremuri, fara sa-si foloseasca prea tare memoria, ca sa nu-l intrebe nimeni cum de a putut trece de la cenzura lui Antonescu in postura de versificator al vremurilor noi, iar apoi la rolul de memorialist al democratiei.
Deopotriva pentru pasionatii de opuri memorialistice care sa reinvie o anumita epoca din viata literara bucuresteana (si nu numai), cu figurile ei exemplare, dar si pentru amatorii de cancanuri literare si amanunte picante din vietile scriitorilor, cartea poetului Vlaicu Barna trage cortina lasind la vedere unul dintre cele mai spectaculoase locuri ale lumii interbelice: cafeneaua literara. (...) Pe firul rememorarii si cu evident apetit confesiv, autorul recreeaza, prin notatii savuroase si observatii atente, deseori subiective si pline de umor, atmosfera unei vremi cind cafeneaua e un topos esential pe harta bucuresteana.
Este o colectie de portrete, nu un destin autobiografic. Faptul ofera atit satisfactii documentaristice, prin credibilitate, cit si estetice, prin stilul detasat si voios.(...) Lumea recompusa are in centru, asa cum indica titlul, cafeneaua Capsa si braseria Corso. Marirea si decaderea Bucurestilor se leaga de cele doua localuri, care dispar simultan, in 1939 (prima fiind desfiintata, cealalta demolata), in preajma declansarii celui de-al Doilea Razboi Mondial (p. 150). Memorialistica lui Vlaicu Barna devine astfel un mic studiu cultural, incluzind realitati politice si economice, obiceiuri culinare, tabieturi, birfe, dispute si fratii, facind indirect si citeva trimiteri la starea Romaniei din ultimul deceniu ceausist...
Ospatul lui Confucius - Versuri, Povestiri, Teatru
Editura pentru Literatura Universala
Go Mo-jo
352 pagini
An: 1965
Ceas de umbra
Pentru Literatura
Vlaicu Barna
160 pagini
An: 1966
Poligonul de Tir - Versuri (Vlaicu Barna)
Cartea Romaneasca
Vlaicu Barna
114 pagini
An: 1984
Generatia a treia
Editura pentru Literatura Universala
Kuzma Ciornai
375 pagini
An: 1967
Călători români și călătoriile lor în secolul al XIX-lea
Polirom
Mircea Anghelescu
9789734674718
350 pagini
An: 2018
Amintirile colonelului Lăcusteanu
Polirom
Grigore Lăcusteanu
9789734640836
320 pagini
An: 2015
Inchisoarea noastra cea de toate zilele, Volumul al II-lea (1953-1955)
Albatros
Ion Ioanid
366 pagini
An: 1991
Jurnalul unui burlac. Conversatii cu mama
Bookzone
Emilia Bendeac
320 pagini
An: 2020
Amintiri de vinatoare
Ceres
Traian Ulea
150 pagini
Inclestarea cu Moartea - Din jurnalul unui chirurg
Tineretului
Ion Vintila
183 pagini
An: 1966
Scrieri Alese, Volumul al II-lea (Girleanu)
Pentru Literatura
Emil Girleanu
486 pagini
An: 1963
Ilustraţia, arta interpretării : Pelerinaj la Beethoven de Richard Wagner
Creator
Aurelia Stoie Mărginean
9786060297666
70 pagini
An: 2024
Eugen Negrici, critic şi istoric literar
Limes
Adriana Chioaru
9786067997095
276 pagini
An: 2024
Showman : din culisele invaziei care a zguduit lumea şi care a făcut un lider din Volodimir Zelenski
Bookzone
Simon Shuster
9786303051970
416 pagini
An: 2024
Roca
Neverland
George Coca Lob, George Coca-Lob
9786303070131
203 pagini
An: 2021
Supravieţuitorii
Hasefer
Andrei Craciun, Vlad Stoicescu
9789736305252
147 pagini
An: 2023
Uitat printre lucruri uitate
Minerva
Petre Stoica
234 pagini
An: 1997
Drama istorica universala si nationala
Eminescu
Ion Zamfirescu
298 pagini
An: 1976
A citi, a reciti. Catre o poetica a (re)lecturii
Polirom
Matei Calinescu
406 pagini
An: 2003
Mai sus de miazanoapte
Cartea Romaneasca
Vintila Horia
190 pagini
An: 1992
Inainte de tacere
Rao
Ernesto Sabato
186 pagini
An: 2000