Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 9,99 LEI
Autor(i): Venedikt Erofeev
Editura: Polirom
Colecția: Top 10+
Anul apariției: 2014
Nr. pagini: 168 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734643806
Categorii: Literatura rusa, Literatura universala, Beletristică și critică, Beletristica, Carte nefolosită, Literatura universala
Traducere din limba rusa si note de Emil Iordache
Venicika Erofeev ia trenul din Moscova si incearca sa ajunga la iubita lui, care-l asteapta nerabdatoare in gara Petuski. Alaturi de ingerii care-i tot apar prin preajma pe masura ce, ca sa-si treaca plictisul, mai ia un git de votca, alaturi de o sleahta de pasageri hirsiti in ale socialismului si-n meandrele de necuprins ale tariei datatoare de fantezii multilaterale, Venicika rememoreaza in bataie de joc realizarile extraordinare ale omului sovietic si marcheaza fiecare kilometru al calatoriei cu cite o reteta de alcool datator de fericire.
„Spatiul intilnirii dintre bautorul metafizic si lumea «realistilor» este acela al mahmurelii. Moscova-Petuski nu este numai un imn dedicat bauturii, ci si un bocet mahmur al intilnirii cu lumea. In restaurantul de la gara, buimac, eroul mediteaza: «De ce-s cu totii atit de grosolani?… De ce asa? O, daca intreaga lume, daca fiecare din lumea asta ar fi linistit si temator, cum sint eu acum, daca ar fi nesigur de sine si s-ar indoi de temeinicia locului sau sub soare – ce bine ar fi… As accepta sa traiesc pe pamint si o vesnicie, daca mai inainte mi s-ar arata un ungher unde nu intotdeauna este loc pentru faptele eroice».” (Emil Iordache)
Comandă online Moscova-Petuski (ediţie de buzunar) la 9,99 lei scrisă de Venedikt Erofeev, tiparită la editura Polirom face parte din colecția Top 10+. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Moscova-Petuski (ediţie de buzunar) nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Un neadaptat al societatii sovietice, un rebel, un june cu probleme de dosar – Erofeev e nascut in 1938 si moare in 1990 –, care nu reuseste sa se adapteze normelor curente din anii stalinismului criminal si ai brejnevismului auster; ce poate face un vesnic sabotor/refuznic al societatii? Stim cu totii, se apuca de bautura. Si o tot duce asa. Slujbe derizorii, viata mediocra, scrie, se vintura de colo-colo, nu prea-i iese nimic. De publicat nici vorba, cine sa-i tiparesca „aiurelile”, ca si in cazul lui Daniil Harms, de care ma voi ocupa imediat. Din dorinta lui de a fi si de a ramine el insusi, cuplata cu nevoia de a scrie si de a bea – mai toti rusii beau zdravan ! –, iese „poemul” de fata. O marturie a unei existente si un RMN al societatii comuniste sovietice. De la Serghei Dovlatov (alt mare prozator si combatant in materie de tras la masea!) nu mai citisem ceva atit de puternic ancorat in societatea din care amindoi au facut parte. O pseudocalatorie de la Moscova la Petuski – cam 200 de kilometri, localitatea exista, am verificat intr-un atlas – este „pretextul” unor aduceri aminte si al unor consideratii de tot felul. Inclusiv despre citeva cocteiluri, cu retete absolut halucinante, in care vodca cu piper se poate combina cu lichidul de frina, cu berea Jigulovskoie, cu samponul „Sadko, negustorul bogat” si cu mai stiu eu ce insecticid etc. „Asta nu mai este bautura, e o muzica a sferelor”, zice autorul. Nu spunem mai mult, ii lasam pe cititorii nostri sa se desfete. E o carte halucinanta despre Rusia si rusi, o proza mai tare decit orice analiza politica, iar Erofeev, un scriitor de rasa. Papa Hem cred ca ar fi apreciat Moscova- Petuski in grad inalt. Alcool pur, 90%, ce mai.
(...) iar Moscova-Petuski e o satira cumplita, dar e cumplita pentru ca este adevarata, si in satira aceasta un barbat incearca sa ajunga de la Moscova la Petuski, cu trenul, cum altfel?, sa-si vada fiul prescolar care cunostea deja litera u, si trebuia rasplatit cu un pumn de alune, barbatul calatoreste catre Petuski, unde este asteptat si de o femeie, dar el nu poate sa ajunga pina acolo, pentru ca bea, bea, bea, bea, bea, si toata cartea devine un magnific elogiu ridicat puterii alcoolului de a trece omul de la o statie la urmatoarea, barbatul bea si spune povesti, si asculta povesti, si cunoaste alti barbati si alte femei, el ii da sticlei de votca tot ce este al sticlei de votca, el faureste noi bauturi, amestecindu-le pe cele vechi, el isi plateste calatoria in povesti, desi nasul prefera paharele, dar pe el il indura si asa si-l boteaza Seherezada, si toate se pot cauta si toate se pot intelege cind omul are suficienta bautura cit sa se gindeasca sincer la el si la ceilalti si sa nu ii fie greata de existenta, si Venedikt Vasilievici – laudat fie-i numele! – e blind, e blind cu sufletul omului, el niciodata nu scuipa pe ce e adinc in sufletul omului, el stie ca oamenii au nevoie de toata aceasta betie si de toata aceasta mahmureala ca sa indure, sa indure, sa indure, sa indure, sa indure, caci e singur omul pe pamint, si chiar iubirea, daca mai poti visa la o iubire, e spulberata de realitate, intotdeauna e spulberata de realitate, si atunci trebuie sa bei din nou, ca sa poti visa mai departe, si omul nostru nu ajunge de la Moscova la Petuski, poposeste pe un alt tarim, la fel de fantastic si de crud si de innebunitor cum este intotdeauna ziua in care totul deja s-a baut si aripile sperantelor au fost zdrobite si nici o gara nu mai urmeaza, si trenul ajunge la capat de linie, si nu e nimic dincolo de toate acestea, nimic dincolo, nimic.
Dintre acestea, un loc special pare a-l ocupa Moscova – Petuski, considerat de critica ca fiind una dintre cele mai importante creatii postmoderne rusesti, ce nu doar ca socheaza in cel mai inalt mod prin structura si limbaj, dar se adapteaza si intruchipeaza, in maniera aproape organica, soarta aparte pe care un anume Venedikt Erofeev, ilustru necunoscut in timpul vietii, a ales sa o aiba. Astfel ca una din intrebarile pe care singur si le pune in final: «Oare-i chiar atit de greu sa-i deschizi usa unui om si sa-l lasi trei minute inauntru ca sa se incalzeasca?» (p. 157) nu face altceva decit sa demonstreze ca Moscova Petuski este cu mult mai mult decit o simpla apologie a tulburarii bahice sau decit o satira politica, este un adevarat indemn catre Om si ce (ii) este uman intr-o perioada in care „ingerii au izbucnit in ris” (p.165).
Conjuratia imbecililor (Colectia Top 10+)
Polirom
John Kennedy Toole
973-46-0059-1
428 pagini
An: 2012
Femeia în roșu (ediție de buzunar)
Polirom
Mircea Mihaies, Adriana Babeti, Mircea Nedelciu
9789734621439
504 pagini
An: 2011
Eșafodul (ediţie de buzunar)
Polirom
Cinghiz AITMATOV
9789734681310
424 pagini
An: 2020
Dragoste la 17,50 $ (ediție de buzunar)
Polirom
Charles Bukowski
9789734678518
280 pagini
An: 2019
Intoarcerea huliganului (Top 10+)
Polirom
Norman Manea
9789734619122
320 pagini
An: 2011
Drumuri si raspintii
Univers
Feodor Abramov
310 pagini
An: 1976
Opere, Volumul al IV-lea - Povestiri (1886)
Cartea rusa
Anton Pavlovici Cehov
488 pagini
An: 1956
Asediul
Tineretului
Vera Ketlinskaia
702 pagini
An: 1955
Trei dorinte
Tineretului
V. L. Nemtov
262 pagini
An: 1952
Nemurire
Cartea rusa
Alexei Iugov
367 pagini
An: 1954
Propriul omului : o legitimitate contestată
Galaxia Gutenberg
Rémi Brague, Dan-Alexandru Ilies
9786306524129
256 pagini
An: 2022
Ceasornicarii : o poveste despre speranţă şi supravieţuire în vremea Holocaustului
Polirom
Cristina Michaela Tache, Harry Lenga, Scott Lenga
9789734690305
352 pagini
An: 2022
Revoltă şi acceptare : eseu despre timpurile noastre
Cetatea de Scaun
Constantin Geambasu, Bronislaw Wildstein, Bronisław Wildstein
9786065375581
434 pagini
An: 2022
Inimă de câine
Cartex
Mihail Bulgakov, Gabriela Abaluta
9786069604212
144 pagini
An: 2022
Despre sentimente
Cartex
Rene Descartes, Lucian Pricop
9786069604151
176 pagini
An: 2022
Lunga vara la Venetia
Minerva
Henry James
294 pagini
An: 1994
Autostrada din sud
Minerva
Julio Cortázar
164 pagini
An: 1994
Inainte de tacere
Rao
Ernesto Sabato
186 pagini
An: 2000
Desertul tatarilor
Univers
Dino Buzzati
224 pagini
An: 1996
Aventura unui fotograf in La Plata
Echinox
Adolfo Bioy Casares
144 pagini
An: 1997