Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 9,99 LEI
Autor(i): Stefan Agopian
Editura: Polirom
Colecția: Ego-grafii
Anul apariției: 2013
Nr. pagini: 384 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734642380
Categorii: Jurnale/Corespondenta, Beletristică și critică, Biografii / Memorialistica, Carte nefolosită
Premiul revistei Observator cultural, editia 2014, sectiunea „Memorialistica”
In volumul sau de amintiri, Stefan Agopian schiteaza traseul pe care un tinar din Romania comunista trebuia sa-l parcurga daca dorea sa publice si sa fie recunoscut ca scriitor. Pentru el, a fost un drum sinuos, cu multe obstacole si o lunga perioada de asteptare pina la aparitia primei carti. A fost student, felcer in armata, apoi somer – timp in care a stat mai mult ascuns, pentru a nu fi prins de militie si acuzat de parazitism – insa nu s-a demoralizat, fiind convins ca destinul sau este sa ajunga scriitor. Pe parcurs a cunoscut personalitati ale vietii culturale din acea vreme, ca Eugen Negrici, Radu Tudoran, Paul Georgescu, Adriana Bittel, Marin Preda sau Nichita Stanescu, caruia i-a fost, de altfel, bun prieten. In Scriitor in comunism Stefan Agopian ne ofera o descriere plina de umor a drumului sau prin viata, presarata cu dezvaluiri picante despre unii reprezentanti de marca ai literaturii romane.
Comandă online Scriitor în comunism (niște amintiri) la 9,99 lei scrisă de Stefan Agopian, tiparită la editura Polirom face parte din colecția Ego-grafii. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Scriitor în comunism (niște amintiri) nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Totusi, ce portret de neuitat ii face Agopian lui Nichita in amintirile sale! Si cu cita dragoste speciala scrie despre cel care i-a daruit prietenia! Din mici trasaturi, din ciudatenii inexplicabile, din defecte duium, dar si din momente de gratie si de magnanimitate de care numai Nichita putea fi in stare iese un portret de neuitat. Asta e partea, pentru literati, cea mai tare a amintirilor lui Agopian. (...) Una peste alta, insa, amintirile lui Agopian sint ca si romanele lui: niste, la prima vedere, ciudatenii, care mai intii te irita, iar apoi, pe masura ce le citesti, le descoperi si nebunia, si bunul-simt si, la fel ca in Manualul intimplarilor, cind ai ajuns la capatul cartii, simti nevoia s-o iei de la capat ca sa te lamuresti ce-a vrut, de fapt, sa spuna autorul si, cum nu te lamuresti, exclami: Ce-al dracului e Agopian asta!
Cartea pe care vi-o recomand azi e alcatuita in principal din insumarea unor texte publicate in Academia Catavencu, la rubrica Amintiri din scriitorie: secvente autobiografice din copilarie si pina in 1989, cu evocari ale unor oameni ce i-au marcat devenirea de la golanasul din gura Oborului la scriitorul tradus in strainataturi si intrat in manuale de Limba si Literatura Romana. (...) Capitole mai ample sint consacrate prieteniei cu Nichita Stanescu si imprejurarilor in care a stat alaturi de Marin Preda si de alte nume cunoscute din lumea literara, unele mitizate azi. Desi a fost alcatuita cam in graba (pasajele cu informatii si intimplari ce se repeta trebuiau eliminate), Scriitor in comunism se citeste usor, cu mare curiozitate si placere.
E motivul pentru care Scriitor in comunism se citeste pe nerasuflate si va fi, probabil, bestseller-ul acestui autor dificil si greu de cuprins interpretativ chiar si de cei mai buni critici ai nostri. Stefan Agopian fara marca prozastica Agopian e un memorialist de prima mina si un biograf al propriei deveniri ca scriitor, in formula lui Preda din Viata ca o prada. Aceasta este obsesia comuna fiului de taran din Silistea-Gumesti si fiului de cizmar din Bucuresti: cum sa devii un scriitor, unul mare? Ce trebuie sa faci, sa cauti si sa sacrifici pentru asta? Mai prozaic si mai „tehnic”, cum ajungi un mare scriitor, recunoscut de breasla si de cititori pe strada?
Agopian imbraca extrem de usor noile haine, fiindca este un memorialist innascut. E atent si rau, caustic si exact, informat si sarcastic, sadic si suculent. Este tipul innebunitor de memorialist si polemist: cel care are la indemina surse (enciclopedii, sinteze, carti rare) citate savant si birfe sub povara carora victima n-ar mai iesi din casa. Autorii mediocri nu ii retin prea mult atentia: scriitorul le pune eticheta de produs nereusit al lumii literare din comunism si-i expediaza in neantul din care, pentru o secventa (cel mult, un paragraf), i-a intrupat. „Cataloagele” din aceasta a doua parte a cartii sint teribile prin raceala lor evaluativa si expeditiva. Cutare a fost un „prozator oltean fara nici o valoare literara”: patru rinduri primeste in memoriile lui Stefan Agopian. Un altul fu „critic teatral si autor de proza umoristica oarecare”. Sapte rinduri si un sfert. In schimb, cel mai important poet roman postbelic si cel mai important prozator, adica Nichita Stanescu si Marin Preda, au parte de capitole consistente si de sine statatoare. La primul, mai amplu si mai detaliat, la al doilea, mai sintetic si mai intuitiv, fiindca memorialistul a fost prieten bun cu Nichita, nu si cu Marin Preda.
Stefan Agopian scrie, de fapt, una dintre cele mai autentice monografii ale institutiei literare din comunism. Cruciala pentru aceasta credibilitate e pozitionarea amfibie a prozatorului, intre generatii. El n-a mai prins trenul triumfalist al instituirii scriitorului ca semizeu din primele decenii comuniste, ca saizecistii, insa nici n-a fost marginalizat ca optzecistii. Ca puternici ai zilei, in special primii se afla sub lentila mai tinarului ucenic intr-ale vietii literare. Memorabile sint, de aceea, mai toate portretele din Scriitor in comunism, fie ca autorul se opreste pret de o clipa asupra lor sau le rezerva, ca lui Nichita Stanescu, o micromonografie memorialistica. Ceea ce acutizeaza marturiile lui Agop e complexul de ultim venit – intirziat de-a binelea! – la masa bogatilor. De aceea, admiratia pentru scriitorii neomodernismului romanesc se amesteca permanent cu suspiciunea fata de gonflarea lor artificiala. Foarte sensibil la aura scriitorilor, Agop depune marturie dintr-o epoca in care Geo Bogza era inca „un monstru sacru”, Manolescu „parea nemuritor, ca si comunismul pe care il ura”, iar o intilnire cu Marin Preda putea sa faca un om de-a binelea „fericit”.
Ziua miniei
Cartea Romaneasca
Stefan Agopian
181 pagini
An: 1979
Sara
Eminescu
Stefan Agopian
205 pagini
An: 1987
Tache de catifea
Cartea Romaneasca
Stefan Agopian
296 pagini
An: 1981
Tobit (roman)
Eminescu
Stefan Agopian
246 pagini
An: 1983
Manualul întâmplărilor (ediție de buzunar)
Polirom
Stefan Agopian
9789734687343
152 pagini
An: 2021
Terasa Fericirii
Polirom
Lavinia Balulescu
9789734675616
344 pagini
An: 2018
Lumea ca literatură. Amintiri
Polirom
Ioan Grosan
9789734649754
184 pagini
An: 2014
Sălbaticii copii dingo (ediția a II-a)
Polirom
Vasile Ernu
9789734685370
376 pagini
An: 2021
Memorii din biblioteca ideala
Polirom
Bogdan Suceava
9789734634422
224 pagini
An: 2013
Românii în goana după happy-end
Polirom
Bogumil Luft
9789734625468
280 pagini
An: 2015
Inchisoarea noastra cea de toate zilele, Volumul al II-lea (1953-1955)
Albatros
Ion Ioanid
366 pagini
An: 1991
Jurnalul unui burlac. Conversatii cu mama
Bookzone
Emilia Bendeac
320 pagini
An: 2020
Amintiri de vinatoare
Ceres
Traian Ulea
150 pagini
Inclestarea cu Moartea - Din jurnalul unui chirurg
Tineretului
Ion Vintila
183 pagini
An: 1966
Scrieri Alese, Volumul al II-lea (Girleanu)
Pentru Literatura
Emil Girleanu
486 pagini
An: 1963
Ilustraţia, arta interpretării : Pelerinaj la Beethoven de Richard Wagner
Creator
Aurelia Stoie Mărginean
9786060297666
70 pagini
An: 2024
Eugen Negrici, critic şi istoric literar
Limes
Adriana Chioaru
9786067997095
276 pagini
An: 2024
Showman : din culisele invaziei care a zguduit lumea şi care a făcut un lider din Volodimir Zelenski
Bookzone
Simon Shuster
9786303051970
416 pagini
An: 2024
Roca
Neverland
George Coca Lob, George Coca-Lob
9786303070131
203 pagini
An: 2021
Supravieţuitorii
Hasefer
Andrei Craciun, Vlad Stoicescu
9789736305252
147 pagini
An: 2023
Tacere indelungata
Alcris
Penny Jordan
188 pagini
An: 1995
Imparatul Mustelor
Vremea
William Golding
222 pagini
An: 1998
Punctul si spirala
Eminescu
Mihai Coman
182 pagini
An: 1992
Calauza ratacitilor
Baroque Books & Arts
Jean d Ormesson
98 pagini
An: 2017
Eseu in istoria modelelor umane
Stiintifica
ALEXANDRU DUTU
284 pagini
An: 1972