Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 19,62 LEI
Autor(i): Motoca Anca-Elena
Editura: Vladimed - Rovimed
Anul apariției: 2013
Nr. pagini: 124 pagini
ISBN: 9786065834019
Categorii: Liceu, Bibliografie scolara, Învățamânt - Educație, Critica literara, Beletristică și critică, Manuale scolare
Lucrarea cu titlul Dimensiunea fantastică a operei lui Vasile Voiculescu se
vrea a fi un studiu constituit din dorinţa de a repune în circulaţie o
operă autentică, în speranţa că îşi va reîntâlni cititorii şi va stârni
din nou interesul criticii literare contemporane, că se va înfăptui
miracolul redescoperirii acestui mare autor. „Miracolul se defineşte, în
afară de orice misticism, ca un fenomen ale cărui cauze sau resorturi
ne scapă, oricât ne-am strădui să le surprindem.(...)...la Voiculescu,
legile naturale ale creaţiei, s-au răsturnat. Pe măsură ce omul părea că
«se pleacă sub povara anilor», creatorul prindea puteri noi, însumării
experienţelor de viaţă adăugându-se şi cele artistice, de un nivel
foarte înalt de expresie, într-o adevărată erupţie vulcanică de poezie,
în versuri şi în proză.” Critica actuală nu mai pare atrasă de universul
de vrajă şi mit al lui Voiculescu, de structurile arhaice şi de
universul fabulos pe care proza sa ni-l dezvăluie. Chiar dacă poezia lui
Voiculescu a stârnit interes încă de la apariţia primului volum de
versuri (Poezii)
în 1916, chiar dacă despre poetul Voiculescu s-a vorbit destul de mult,
nu acelaşi lucru se poate spune despre prozatorul Voiculescu, în ciuda
faptului că povestirile lui „sunt opera unui prozator perfect stăpân pe
mijloacele sale şi care nu datorează aproape nimic
poetului.” Povestirile au fost, însă, o surpriză pentru cercetătorii
literaturii şi din alt punct de vedere. Ele au apărut într-un moment „de
declin al povestirii de formă tradiţională, înviind modele îndepărtate
şi negăsindu-şi asemănare în proza contemporană.” Criticii literari ai
vremii au încercat să găsească unele similitudini, unele analogii
tematice, structurale sau expresive între proza lui Voiculescu şi cea a
lui Hogaş („De Hogaş, cititorul îşi aminteşte când Voiculescu descrie
muntele...”) sau a lui Sadoveanu: „evocarea străvechimii,a unei
arhaităţi ce ne vorbeşte de începuturile lumii, îl face pe drept
asociabil cu Mihail Sadoveanu.”
Se
poate, de asemenea, afirma că dacă proza voiculesciană a fost destul de
puţin analizată, un studiu asupra limbajului prozei narative lipseşte
cu desăvârşire, cu toate că o astfel
de cercetare ar fi extrem de utilă, având în vedere ponderea însemnată a
cuvântului încărcat de sugestii simbolice în ansamblul acestei creaţii.
în aceste condiţii, un astfel de demers care să aşeze accentul asupra
studiului expresiei artistice, asupra straturilor şi structurilor
lexicale şi asupra elementelor stilistice ale operei este perfect
întemeiat, justificat şi de importanţa operei lui Voiculescu şi, în
acelaşi timp, motivat de necesitatea cunoaşterii în profunzime a
resurselor şi mecanismelor generatoare ale discursului narativ.
Scriitorul însuşi şi-a exprimat preocuparea de a cunoaşte cât mai
detaliat lexicul popular şi, în general, resursele stilistice, expresive
ale literaturii populare: „Eu m-am ocupat îndeosebi cu vocabularul
muntenesc, mai ales cu cel păstoresc. în zilele noastre, limba populară
suferă un proces de alterare prin civilizaţie la ţară. Cântecele de
mahala pătrund zilnic, pătând grotesc albul imaculat al graiului nostru.
Nimeni nu poate fixa maicu succes limba care curge ca o apă vie, decât
scriitorul”. Scriitor cu resurse lexicale şi stilistice complexe şi
diversificate, V. Voiculescu este unul dintre scriitorii români
exemplari pentru literatura secolului XX, astfel încât
prezenta lucrare este rezultatul unor preocupări şi cercetări asidue,
propunându-şi să contribuie, cu resursele sale, la mai buna cunoaştere a
scriitorului Vasile Voiculescu. Dincolo de referinţele teoretice şi
critice, lucrarea valorifică, în spiritul originalităţii şi al noutăţii,
investigaţii şi analize proprii ale diferitelor paliere ale creaţiei
voiculesciene. Noutatea
cercetării a reprezentat-o studiul limbajului prozei lui Vasile
Voiculescu. Din această perspectivă, considercă elementul de maximă
originalitate al prozei voiculesciene este reprezentat de manifestările
unei virtuozităţi stilistice, expresive care se concretizează în primul
rând la nivelul limbajului artistic, dar şi la nivelul unor structuri
tematice, expresive şi semantice cu caracter de recurenţă, care conferă,
aşadar, individualitate acestei opere. Pentru
atingerea acestui obiectiv, am recurs la investigarea limbajului prozei
lui Voiculescu, dar şi la explorarea structurilor arhaice şi mitice
care conferă substanţă narativă povestirilor, regăsindu-se, însă, în parte, şi în poeziile voiculesciene.
Comandă online Dimensiunea fantasticului in opera lui Vasile Voiculescu la 19,62 lei scrisă de Motoca Anca-Elena, tiparită la editura Vladimed - Rovimed în anul 2013. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Dimensiunea fantasticului in opera lui Vasile Voiculescu nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Buna ziua, domnule Ampere
Albatros
Tomas Borec
251 pagini
An: 1986
Poemele luminii. Mirabila saminta - Poezii, Volumele I si II
Pentru Literatura
Lucian Blaga
545 pagini
An: 1968
Pagini Alese (Barbu Stefanescu Delavrancea)
Regis
Barbu Stefanescu Delavrancea
215 pagini
Calatoriile lui Gulliver
Tineretului
Jonathan Swift
314 pagini
An: 1956
Poezii - George Cosbuc
Tineretului
George Cosbuc
177 pagini
An: 1966
De luat in ghiozdan
Regia Autonoma Monitorul Oficial
127 pagini
An: 2001
Minunatele ispravi ale lui Tartarin din Tarascon
Ion Creanga
Alphonse Daudet
366 pagini
An: 1970
Literatura absurdului
Universitas
Nicolae Balota
632 pagini
An: 2000
A citi, a reciti. Catre o poetica a (re)lecturii
Polirom
Matei Calinescu
406 pagini
An: 2003
Poetica temporalitatii
Dacia
Dumitru Chioaru
224 pagini
An: 2000
Literatura romana sub comunism. Proza
Fundatiei Pro
Eugen Negrici
408 pagini
An: 2003
P. P. Carp, critic literar si literat. T. Maiorescu si contemporanii lui
Institutul Cultural Roman
Eugen Lovinescu
346 pagini
An: 2009