Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 31,74 LEI
Autor(i): Cristian Tudor Popescu
Editura: Polirom
Colecția: Cinema
Anul apariției: 2011
Nr. pagini: 304 pagini
Tip copertă: brosata
ISBN: 9789734623648
Categorii: Cinematografie, Artă și Fotografie, Arta / Fotografie, Carte nefolosită
Pornind de la filme ale unor monstri sacri ca Griffith, filmele sovietice de propaganda ale deceniului trei (inclusiv Eisenstein) sau cele propagandistice naziste (Leni Riefenstahl), volumul prezinta filmul romanesc de fictiune – de la peliculele interbelice, incepind cu Razboiul de independenta, pina la cele ale epocii comuniste. Acestea din urma sint diferentiate in functie de perioadele in care au fost produse si de evolutiile politice specifice perioadelor respective si sint urmate de numeroase studii de caz, intre care Directorul nostru, Puterea si Adevarul, dar si filme antisistem precum Reconstituirea. „Filmul romanesc de fictiune s-a nascut cu propaganda politica in el, ca un copil infectat cu HIV inca din pintecele mamei. Istoria lui a fost dublata de istoricul bolii. Pe linga semnele specifice cresterii, in fiecare etapa de viata, tumorile, eruptiile, plagile s-au dezvoltat si ele. Cosurile pubertatii filmului romanesc au aparut linga bubele sindromului imunodeficientei politice. Din cele 550 de pelicule ale perioadei comuniste, aproximativ 222 (adica 40%) pot fi considerate ca avind caracter politic, propagandistic, restul fiind divertisment, comedie muzicala, filme pentru copii – proportia lui Lenin (60% propaganda, 40% diver-tisment) fiind totusi inversata. Cu prea putine exceptii, propaganda din cinema a urmat cu fidelitate liniile politice de evolutie ale PCR. A fost mai intii prosovietica, internationalista, antiromaneasca, apoi national-comunista, anticitadina, antiintelectuala, antioccidentala, vehicul al cultului lui Ceausescu.” (Cristian Tudor Popescu)
Comandă online Filmul surd în România mută: politică și propagandă în filmul românesc de ficțiune (1912-1989) la 31,74 lei scrisă de Cristian Tudor Popescu, tiparită la editura Polirom face parte din colecția Cinema. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Filmul surd în România mută: politică și propagandă în filmul românesc de ficțiune (1912-1989) nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Citind aceasta carte, veti avea senzatia ca la picioarele voastre se rostogoleste, cu un rinjet hidos, capul cinematografiei socialiste. Cinematografia romaneasca pina in 1989 este o imensa masinarie care a macinat in gol oameni, bani si viata. Cristian Tudor Popescu a reusit sa redea o radiografie limpede a acestei cinematografii, intr-un joc seducator de context.
Cristian Tudor Popescu, unul dintre cei mai prestigiosi jurnalisti din Romania si senior editor gandul.info, poate fi descoperit de cititori si intr-o altfel de ipostaza: aceea de autor al unui studiu despre filmul autohton, Filmul surd in Romania muta. Politica si propaganda in filmul romanesc de fictiune (1912-1989), care a aparut in colectia „Cinema” a editurii Polirom. Pornind de la filme ale unor monstri sacri ca Griffith, filmele sovietice de propaganda ale deceniului trei (inclusiv Eisenstein) sau cele propagandistice naziste (Leni Riefenstahl), volumul lui Cristian Tudor Popescu prezinta filmul romanesc de fictiune – de la peliculele interbelice, incepand cu Razboiul de independenta, pana la cele ale epocii comuniste. Acestea din urma sint diferentiate in functie de perioadele in care au fost produse si de evolutiile politice specifice perioadelor respective si sint urmate de numeroase studii de caz, intre care Directorul nostru (1955), Puterea si Adevarul (1972), dar si filme antisistem precum Reconstituirea (1970).
O carte binevenita, Filmul surd in Romania muta… de Cristian Tudor Popescu se alatura curentului demistificator care pare sa fi devenit mainstream-ul cercetarilor contemporane, tendinta foarte „sanatoasa” de altfel. […] Cartea mai prezinta si numeroase documente de arhiva, unele de-a dreptul terifiate, altele chiar amuzante, in care regasim discutiile dintre un Sergiu Nicolaescu, Ion-Popescu Gopo, generalul Maurer, Nicolae Ceausescu, Dumitru Popescu, Dan Haulica si diversi altii pe teme precum rentabilitatea filmului – daca trebuie sa aduca venituri, doar sa se amortizeze ori conteaza doar mesajul transmis – politicul si ideologicul in filme, majoritatea accepta ca filmele facute pina acum au fost slabe, unii dau vina pe restrictiile politice, se pune problema succeselor obtinute de filmele din tari socialiste precum Polonia, Cehia sau Iugoslavia, abordarea sexului sau sexi-ului in filme, si tot asa avem astfel de discutii foarte interesante, mai ales privite din perspectiva noastra. In concluzie nu pot spune decat ca avem in fata o carte excelenta, fiind nevoie de o analiza a propagandei realizata prin intermediul filmelor in Romania comunista de mult timp, carte care ne lasa deschisa dezbaterilor inca de pe la inceputul ei o intrebare esentiala: „cind, intr-un film de propaganda in favoarea unui regim criminal, apare ceva artistic valoros, ce cintareste mai mult, artisticul in sine sau modul convingator in care el valideaza propaganda? Esteticul sau eticul?”.
Simbata l-am invitat la 3×3 pe Cristian Tudor Popescu, incisivul gazetar, nu ca sa discutam despre realitatea politica a saptaminii ci despre propaganda si manipulare. Pretextul l-a constituit excelenta sa carte Filmul surd in Romania muta. Politica si propaganda in filmul romanesc de fictiune lansata recent la Tirgul de carte. A fost ocazia de a recapitula – atentie melancolici, e de infarct – filmele tineretii noastre. CTP incheie bine cartea cind atrage atentia ca sloganele auzite in 1990 „Noi muncim, noi nu gindim”, „Moarte intelectualilor”, „Noi nu ne vindem tara” au o strinsa legatura cu propaganda si manipularea operata de PCR prin intermediul filmelor romanesti din perioada 19478-89.
Cartea, un studiu minutios documentat despre cinematografia din tara de dinainte de revolutie, Filmul surd in Romania muta. Politica si propaganda in filmul romanesc de fictiune (1912-1989), a fost publicata in colectia „Cinema” a editurii Polirom.
Vremea minzului sec
Cartea Romaneasca
Cristian Tudor Popescu
140 pagini
An: 1991
Vremea Mînzului Sec
Polirom
Cristian Tudor Popescu
9789734677153
216 pagini
An: 2019
Dumnezeu nu e mort : (interceptări, note informative)
Polirom
Cristian Tudor Popescu
9789734689972
208 pagini
An: 2022
Viaţa şi Opera
Polirom
Cristian Tudor Popescu
9789734664771
288 pagini
An: 2016
Reprezentări ale memoriei în filmul documentar
Polirom
Alexandru Solomon
9789734661268
248 pagini
An: 2016
Cinema în RSR Conformism și disidență în industria ceaușistă de film
Polirom
Bogdan Jitea
9789734683307
464 pagini
An: 2021
Greta Garbo
Meridiane
Fritiof Billquist
238 pagini
An: 1972
Virstele Peliculei - O istorie a filmului in capodopere (De la Stropitorul stropit la Crucisatorul Potiomkin 1
Meridiane
Tudor Caranfil
507 pagini
An: 1982
Encyclopedie des Jeunes, 4
Junior
160 pagini
An: 1962
Cinematografia
Tineretului
Leonid Strasun
230 pagini
An: 1956
Lumea indiana si filmele ei
Meridiane
Adina Darian
290 pagini
An: 1990
România - simplitatea pierdută : fotografii document,document photos
Vremea
Ernest Bernea
9786060811954
140 pagini
An: 2023
Întruchipările medievale în lemn
Limes
Max Picard
9786067996869
67 pagini
An: 2023
La vie en rose cu Clody Bertola
Nemira
Ludmila Patlanjoglu
9786064316875
402 pagini
An: 2023
Din piatră şi oţel : o călătorie în lumea Urbex,a voyage into the world of Urbex
Curtea Veche
Principesa Sofia a României, Alteţa Sa Regală Principesa Sofia, Jean Milligan, Irina-Andreea Cristea
9786064415431
192 pagini
An: 2023
Spaţiul gol
Nemira
Peter Brook
9786064316660
224 pagini
An: 2023
Hundertwasser (Harry Rand)
Taschen
Harry Rand
200 pagini
An: 2007
Leonardo da Vinci
Meridiane
Victor Ieronim Stoichiţă
56 pagini
An: 1994
Epoci si opere. Studii de istoria si teoria artei, Volumul al II-lea
Meridiane
Hans Sedlmayr
314 pagini
An: 1991
Gh. Popovici
Editura de Stat pentru Literatura si Arta
Petru Comarnescu
44 pagini
An: 1955
Voronet
Meridiane
Maria Ana Musicescu, Sorin Ulea
24 pagini
An: 1969