Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 14,95 LEI
Autor(i): Cruceanu Alina-Corina
Editura: Vladimed - Rovimed
Anul apariției: 2011
Nr. pagini: 60 pagini
ISBN: 978-606-583-206-0
Categorii: Critica literara, Beletristică și critică
Sadoveanu avea, în privinţa dragostei, viziunea lui Socrate din
Banchetul lui Platon. Ca şi filozoful grec, Sadoveanu ar putea să
declare că nu cunoaşte �nimic mai bine decât arta de a iubi�; ca şi
Fedru, el ar putea să spună: ��.eu, cel puţin, socotesc pe Eros, dintre
zei, drept cel mai vechi, cel mai preţuit şi cel mai de seamă pentru ca
oamenii să dobândească virtutea şi fericirea, în cursul vieţii şi după
moarte.� (55,p.88)
Elogiul retoric închinat de Agaton zeului Eros pare a fi şi el
un imn romantic ieşit de sub pana lui Sadoveanu: �El ne-alunga orice
întristare din suflete, ne umple de sentimentul înfrăţirii, face
înrudiri între noi şi ne reuneşte la serbări, la coruri şi praznice. El
deschide drum plăcerilor şi înlătura orice grosolănie; e darnic în
bunătate, zgârcit în ură; e milostiv şi bun. Pentru cei înţelepţi,
devine obiect de contemplare; pentru zei, de minunare. Părinte al
îndestulării, al Belşugului, al Desfătării, al Harurilor, al Dorinţei,
al Patimei aprinse, el veghează asupra celor buni şi nu-i pasă de răi.
El este podoaba tuturor zeilor şi oamenilor.� (55,p.109)
Dar Sadoveanu ştie, asemenea Diotimei ale cărei păreri le
expune, chipurile, Socrate în Banchetul platonician, că �Eros nu-i nici
frumos, nici bun�, că �Eros este un daimon�, că �fecior al lui Poros
şi-al Peniei�, Eros e �pururea sărac�, dar, deopotrivă, e �viteaz,
cutezător, şi-i încordat nevoie mare�, un �magician�, �nici muritor,
nici nemuritor.� Prin dragoste, omul tinde către �naştere şi procreaţie
întru frumos� şi această tendinţa are un profund sens filozofic,
deoarece, graţiei, fiinţa umană se înalţă şi se integrează eternului
cosmic.
Şi pentru Sadoveanu, Erosul e un �daimon� (�demonul
tinereţii�), o tendinţă spre frumos şi absolut. Dar mai mult decât un
zeu între zei (precum apare în Dialogurile platoniciene), Erosul,
devine, la Sadoveanu, un principiu absolut, atoatestăpânitor şi
unificator.
Eros, iubirea, ţine şi de simbolistica generală a unirii
contrariilor, acea coincidenta contrariorum. El reprezintă pulsiunea
fundamentală a fiinţei.
Din punct de vedere cosmic, după împrăştierea fiinţei în fiinţe
multiple, iubirea este forţa ce asigură reîntoarcerea la unitate, ea
este reîntregirea universului, marcată prin trecerea de la unitatea
inconştientă a haosului primitiv la aceea conştientă, a ordinii
definitive.
Comandă online Eros si thanatos in opera lui Mihail Sadoveanu la 14,95 lei scrisă de Cruceanu Alina-Corina, tiparită la editura Vladimed - Rovimed în anul 2011. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Eros si thanatos in opera lui Mihail Sadoveanu nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Literatura absurdului
Universitas
Nicolae Balota
632 pagini
An: 2000
A citi, a reciti. Catre o poetica a (re)lecturii
Polirom
Matei Calinescu
406 pagini
An: 2003
Poetica temporalitatii
Dacia
Dumitru Chioaru
224 pagini
An: 2000
Literatura romana sub comunism. Proza
Fundatiei Pro
Eugen Negrici
408 pagini
An: 2003
P. P. Carp, critic literar si literat. T. Maiorescu si contemporanii lui
Institutul Cultural Roman
Eugen Lovinescu
346 pagini
An: 2009
Mc Mafia - Crime fara frontiere
Curtea Veche
MISHA GLENNY
396 pagini
An: 2009
Dragoste la Rio
Alcris
Catherine GEORGE
256 pagini
An: 1995
Zana gheturilor
Alcris
Jane Silverwood
166 pagini
An: 1995
Printul de aur
Eminescu
Constantin Cuza
256 pagini
An: 1971
Al doilea motiv
Ion Creanga
Constantin Georgescu
586 pagini
An: 1972