Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 19,62 LEI
Autor(i): Gavriliu Laura-Irina
Editura: Vladimed - Rovimed
Anul apariției: 2010
Nr. pagini: 172 pagini
ISBN: 978-606-583-117-9
Categorii: Critica literara, Beletristică și critică
Lucrarea de faţă porneşte, aşa cum o afirmă şi titlul, de la
câteva repere ale poeticii elementelor, valorificând aspecte care ţin de
poetică, poietică şi retorică. Sursa de inspiraţie a acestei tendinţe
este teoria lui Gaston Bachelard, însă aplicarea mecanică a cercetărilor
sale nu ne permite desluşirea sensurilor de profunzime a scriiturii lui
Lucian Blaga. Vom insista asupra poieticii imaginarului blagian,
dimensiune definitorie a textului modern, întrucât Blaga va depăşi
poezia naturii, accentuând termenii unei ontologii poetice, care ţine de
�facerea� operei. Vom adopta opinia lui Bachelard, conform căreia cele
patru elemente � apă, aer, foc, pământ � sunt �hormonii imaginaţiei
poetice.�
Poetica elementelor are în vedere proiectul facerii scriiturii care
afirmă necesitatea unor investigaţii interpretative complexe. Elementele
sunt universalii structurante, expresie a dublei apartenenţe a eului
poetic, contingentului şi transcendentului, natura fiind astfel, o
scriitură semnificantă, partitură a alfabetului cosmic. Imaginaţia
poetică supune chipurile absolute ale materiei şi le modelează pe măsura
timpului şi a spaţiului acestuia. Perspectiva este antropocosmică,
elementele fiind semnele unei sensibilităţi creatoare. Poetul, dominat
de transcendenţa goală, se refugiază în universuri compensative. Lucian
Blaga va dezvolta o concepţie panteistă, afirmând că absolutul şi omul
sunt cosemne, cel dintâi fiind pretutindeni, alcătuit din lucrurile care
ne �mobilează� existenţa: stelele, pământul, aerul, apa, focul etc.
Empedocle este cel care, în secolul al V-lea înainte de Hristos, a
afirmat pentru prima oară coexistenţa celor patru elemente, rădăcini ale
tuturor lucrurilor: aerul şi pământul, apa şi focul. Orice schimbare
are loc prin combinarea sau disocierea acestora sub influenţa, fie a
atracţiei, fie a respingerii.
Toate tendinţele existenţei microcosmice şi macrocosmice, precum şi
ansamblul posibilelor combinaţii dintre ele, sunt pecetluite de aceste
patru elemente. Putem evoca aici simbolismul �lebedei� care �trăieşte în
apă, îşi face cuibul pe pământ şi se lansează în aer pe înălţimi
ameţitoare, unde pare să se apropie de focul soarelui�. Elementele
primordiale au devenit �materie� de poezie întrucât, indiferent de forma
pe care o întrupează, vorbesc despre om.
Obiectivul fundamental al ştiinţelor literaturii începutului de
secol XXI este abordarea pluridisciplinară a fenomenului literar, mai
ales când e vorba despre un scriitor supus unui proces de clasicizare.
Analiza imaginaţiei materiale corespunde viziunii fenomenologice însă
dinamismul imaginaţiei pare a avea punctul de plecare în ceea ce Lucian
Blaga numeşte �creaţie de lumi�, pe care le implică metaforele
revelatorii blagiene.
Lucrarea de faţă se doreşte a veni în întâmpinarea unei tendinţe tot
mai evidente: aşezarea demersului hermeneutic pe temeiurile imaginaţiei
materiale şi dinamice, având drept scop re-descoperirea de sine. Există
un consens în a afirma că viaţa şi cultura spiritului societăţii de
acum sunt marcate de o omniprezenţă a imaginilor , până acolo încât se
vorbeşte astăzi de o �civilizaţie a imaginii� ce se substituie mediului
cald, tiparului. în această nouă cultură totul este orchestrare în
vederea saturării cu imagini: ziare luminoase, panouri, televiziune etc.
Simultan cu această tendinţă apare şi nostalgia întoarcerii la esenţe
şi, de aici, dorinţa de a resemantiza lumea în care trăim. în acest caz,
imaginea operează o regresie (regressus ad uterum) către stratul
arhetipal. Ne propunem să analizăm efectul pe care îl are interpretarea
poeziei, din perspectiva elementelor, asupra elevilor de liceu.
Considerăm că o abordare a studiului poeziei în termenii unei ontologii
poetice, vine în întâmpinarea nevoilor elevilor de a-şi însuşi valorile
culturii naţionale, de a-şi consolida gustul pentru literatură şi poate,
în primul rând, de a avea acces la propria realitate interioară, în
funcţie de care să-şi formeze un ideal de viaţă. Nu trebuie ignorat că
vârsta de 14-16 ani este perioada în care atitudinea autoreflexivă
devine predominantă, adolescenţa fiind cronotopul conştientizării
idealurilor.
Studiul nostru intenţionează să evidenţieze, în primul rând,
accepţiunile lirismului blagian din perspectivă diacronică, prin
contextualizarea expresionismului în perioada modernă a literaturii,
subliniind totodată programul estetic al curentului, cu privilegierea
acelor idei-forţă care determină anumite atitudini din perspectiva temei
abordate. De asemenea, vom insista asupra tensiunii dintre �tradiţie�
şi �inovaţie� în afirmarea expresionismului creaţiei blagiene, care face
ca în toate obiectivările textuale, curentele să fie �impure�
(Capitolul I).
Al doilea capitol, �Poetica elementelor şi facerea poetică�, are rol
de trecere, de prag, în ansamblul discursului, insistând asupra
contribuţiei filosofiei blagiene la întemeierea domeniului
metaforicului. Vom insista totodată asupra valenţelor ontologice ale
imaginilor materiei, ca forme ale medierii între eul uman şi eul lumii.
Al treilea capitol impune un demers sincronic prin identificarea
diferitelor forme pe care imaginile arhetipale şi le modelează pe
măsura spaţiului creaţiei poetice a lui Lucian Blaga.
Comandă online Poezia lui Lucian Blaga, partitura a alfabetului cosmic la 19,62 lei scrisă de Gavriliu Laura-Irina, tiparită la editura Vladimed - Rovimed în anul 2010. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Poezia lui Lucian Blaga, partitura a alfabetului cosmic nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
Literatura absurdului
Universitas
Nicolae Balota
632 pagini
An: 2000
A citi, a reciti. Catre o poetica a (re)lecturii
Polirom
Matei Calinescu
406 pagini
An: 2003
Poetica temporalitatii
Dacia
Dumitru Chioaru
224 pagini
An: 2000
Literatura romana sub comunism. Proza
Fundatiei Pro
Eugen Negrici
408 pagini
An: 2003
P. P. Carp, critic literar si literat. T. Maiorescu si contemporanii lui
Institutul Cultural Roman
Eugen Lovinescu
346 pagini
An: 2009
La poalele Parangului. Izvoare de frumuseti - Carte de folclor
Rhabon
Stefan Danescu
205 pagini
An: 2003
La poalele Parangului. Izvoare de frumuseti - Datini, obiceiuri, ritualuri. Carte de folclor, Volumul al II-le
Rhabon
Stefan Danescu
279 pagini
An: 2004
Vacanta in Jamaica
Coni
Tracy Sinclair
238 pagini
An: 1993
Intimplari din lumea carturarilor
Minerva
Wu Jingzi
318 pagini
An: 1982
Papucii lui Mahmud
Gramar
Gala Galaction
180 pagini
An: 1993