Disponibilitate: nedisponibila
Disponibilitate: nedisponibila
Preț: 19,00 LEI
Autor(i): Miguel de Unamuno
Traducător(i): MOISE Constantin
Editura: Institutul European
Colecția: Eseuri de ieri si de azi
Anul apariției: 1995
Nr. pagini: 247 pagini
ISBN: 973-9148-65-4
Categorii: Eseuri, Beletristică și critică
Format 1/16 (54x84)
In eseul Despre sentimentul tragic al vietii este evidenta tedinta specifica a textului unamunian de transcendere si incluziune, integrare. Dupa cum remarca Iris M. Zavala, in urma unor “permutari textuale”, textul unamunian apare ca o “retea complexa cuprinzind toata gama taxonomica pe care o mentioneaza Genette la aspectele transtextualitatii (Tot ceea ce pune in relatie evidenta sau secreta cu alte texte)”.
2Frecventa cu care apare intertextul in cadrul propriei opere reflecta constanta unor preocupari ale autorului, unitatea tematica a operei in ciuda diversitatii, dispersiunilor sau discontinuitatii formale. Ceea ce il intereseaza pe Unamuno este o “chestiune unica”, aceea a destinului omului dupa moarte, a vietii si a mortii in esentiala unitate. Problema este de natura filosofica , dar ea este dezbatuta in maniera proprie, in raport cu un mod particular de a intelege esenta si rolul filosofiei. Pentru Unamuno aceasta nu poate fi conceputa in afara unor dimensiuni afective, vitale, concrete si individualiste.
Cunoasterea nu este pura, fara sentiment, fara o baza afectiva, pentru ca ea trebuie sa ne ajute sa “simtim destinul nostru” (“sentir nuestro destino”), sa se afle in slujba necesitatii de a trai si nu a celei rationale. Metafizica pe care o accepta Unamuno este aceea vitala, capabila a explica in ce fel se poate realiza aspiratia noastra vitala de prelungire a existentei. Modelul l-ar oferi filosofia spaniola aflata “lichida si difuza in literatura noastra, in viata noastra, in actiunea noastra, in mistica noastra, mai ales, si nu in sisteme filosofice. E concreta.”
Scopul trebuie sa il constituie intotdeauna si exclusiv omul concret, in carne si oase, eul individual, pentru ca “nimic nu exista mai universal decit individual” si eul fiecaruia dintre noi este centrul Universului (“Yo soy el centro de mi universo” - Eu sint centrul universului meu).
De aceea, atunci cind precizeaza autorul in finalul lucrarii sale, ca acest eseu este “o lucrare de autochirurgie” (“am operat asupra mea insumi”), nu o face din vreun impuls egolatric, ci ca urmare a asumarii conditiei de individ al speciei umane, Filosofia este chemata a-si dovedi eficienta in rezolvarea problemei individuale, vitale, a necesitatii eterne de continuitate in timp; pentru Unamuno ea este si “stiinta a tragediei vietii, reflectare a sentimentului tragic al ei”, asa cum a incercat el insusi sa o dovedeasca in eseul pe aceasta tema.
Filosofii sint mai intii oameni, individualitati distincte – idee asupra careia revine cu insistenta Unamuno, evidentiind-o prin referirile la omul Spinoza, omul Kant, omul Butler. Mai mult, pentru a scurta distantele si a crea o ambianta de intimitate, supune numele sacre ale marilor filosofi unui tratament familiar, spaniolizindu-le prenumele: Benito Spinoza, Manuel Kant, Guillermo James, José Butler.
Comandă online Despre sentimentul tragic al vietii la oameni si popoare la 19,00 lei scrisă de Miguel de Unamuno MOISE Constantin, tiparită la editura Institutul European. cu plata ramburs sau online cu cardul. Momentan titlul Despre sentimentul tragic al vietii la oameni si popoare nu este disponibil însa vă puteți înscrie pentru a fi notificat în momenul reaprovizionarii.
ABEL SANCHEZ. SFANTUL MANUEL CEL BUN
ALL
Miguel de Unamuno
978-973-724-394-2
188 pagini
An: 2012
Viata lui Don Quijote si Sancho
Humanitas
Miguel de Unamuno
9735005662
316 pagini
An: 2004
Trei Nuvele Exemplare si un Prolog
Editura pentru Literatura Universala
Miguel de Unamuno
160 pagini
An: 1968
Cultul eroilor
Institutul European
Thomas Carlyle
973-586-015-5
272 pagini
An: 1998
Fizica dragostei
Institutul European
Remy de Gourmont
973-586-082-1
175 pagini
An: 1998
Punctul si spirala
Eminescu
Mihai Coman
182 pagini
An: 1992
Calauza ratacitilor
Baroque Books & Arts
Jean d Ormesson
98 pagini
An: 2017
Eseu in istoria modelelor umane
Stiintifica
ALEXANDRU DUTU
284 pagini
An: 1972
Arhaic si universal
Universal Dalsi
Sergiu Al-George
270 pagini
An: 2000
Opera in proza
Omonia
Konstantinos P. Kavafis
222 pagini
An: 1995
Tacere indelungata
Alcris
Penny Jordan
188 pagini
An: 1995
Imparatul Mustelor
Vremea
William Golding
222 pagini
An: 1998
Punctul si spirala
Eminescu
Mihai Coman
182 pagini
An: 1992
Calauza ratacitilor
Baroque Books & Arts
Jean d Ormesson
98 pagini
An: 2017
Eseu in istoria modelelor umane
Stiintifica
ALEXANDRU DUTU
284 pagini
An: 1972